Sokkelpudsning på lecablokke

Hej.
Jeg er lidt forvirret. Jeg skal til at pudse min sokkel af lecasten og har på anbefaling af Stark, sidste år købt bakkemørtel 7,7% og strandmørtel (6% mener jeg).
Så vidt jeg husker, skulle bakkemørtel iblandet cement bruges først, og derefter sandmørtel iblandet cement, for at få en mere fin overflade.
Så vidt jeg kan læse mig frem til er forholdet 1:3 cement/mørtel. Jeg formoder, at jeg ikke behøver starte med en tynd blanding, da lecasten ikke har glat overflade.
Nu læser jeg så herinde at mørtel er helt uegnet til pudseopgaver 😳 Så mit spørgsmål er: Kan jeg bruge det jeg har købt, og hvordan (blandingsforhold), eller skal jeg bruge noget helt andet, og hvad? Jeg har både alm. grus (0-4) og sand som jeg skal bruge under flisebelægning.
Tak :)

Bettina
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt bruger man sand og cement, man bruger noget pudssand der er harpet , så ikke er små sten i, så det er nemt at pudse. Det er altid god at kaste ud først, det giver en bedre vedhæftning.

Ved ikke hvordan det vil holde med mørtel, men skal da ikke afvise det er en ok løsning, det vil være nemmere at pudse med end sand/cement..

Går ud fra det er udvendig på soklen du skal pudse.

Vi prøver igen, i morgen --
Mørtel og cement kan godt bruges, men det er langt nemmere at bruge færdigblandet puds f. Eks Skalflex sokkelpuds da du undgår farveforskelle ved uens blandingsforhold.
10 poser a 80kr rækker normalt til et helt hus.

Selvbygger med stort S. 
Je_ns
Ja, det er udvendig på soklen - det glemte jeg at skrive :)
Det sand jeg har til øverste lag under fliser, er uden småsten, så skal jeg mon hellere bruge det? Har virkelig ikke lyst til at skulle lave det om, efter jeg har lagt fliser :/

Bettina
Superdiy
Nu har jeg jo så nogle sække af det andet, så hvis det holder, kan jeg lige så godt bruge det. 
Nu er det er kolonihavehus, så jeg skal nok bruge mindre end du tror ;) Og det er vel kun i det sidste lag, jeg skal være meget omhyggelig med blandingsforholdet aht. farven? Er du ellers enig i fremgangsmåde/blandingsforhold + udkast som jeg kan se, at jeg ikke slipper for.

Bettina
xbettina skrev den 15-05-2024 06:46:05

Superdiy
Nu har jeg jo så nogle sække af det andet, så hvis det holder, kan jeg lige så godt bruge det. 
Nu er det er kolonihavehus, så jeg skal nok bruge mindre end du tror ;) Og det er vel kun i det sidste lag, jeg skal være meget omhyggelig med blandingsforholdet aht. farven? Er du ellers enig i fremgangsmåde/blandingsforhold + udkast som jeg kan se, at jeg ikke slipper for.

Du kan sagtens pudse med kun 1 lag efter udkast med mindre det er muret meget skævt.

Selvbygger med stort S. 
Den normale fremgangs måde indvendig er grovpuds efterfulgt af finpuds eller spartel. 
Men i tilfælde med sokkelpuds så er det sidste helt unødvendigt. Bare puds det med 1 lag, dog er udkast en god måde at sikre vedhæftning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også