Fjernelse af savsmuldtapet

Hej, 

Jeg har købt en andel, hvor der har boet en tidligere ryger. Jeg er derfor igang med at fjerne al savsmuldstapet. Et par spørgsmål i den anledning:

1. Skal jeg fjerne resterende savsmuldstapet som på vedhæftede billeder? Kan jeg bare sprøjte lidt vand / tapetopløser på? De er puds. 
  2. Én af væggene er lavet af gips. Der er en del resterende savsmuldstapet på den (lignende vedhæftede billeder). Hvis jeg skal fjerne det før jeg spartler, hvordan gør jeg det bedst uden at gøre skade på gips?

Mange tak! :) 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det sidder godt fast behøver du ikke fjerne det inden du pudser op. SIdder det ikke godt fast skal det ned med tapetopløser og skraber.

Husk test for asbest hvis boligen er fra før 1990. Fra 1 jan 2025 skal det håndteres af firma med autorisation - som man kender det fra el-arbejde.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
buller27 skrev den 23-06-2024 16:50:07

Hvis det sidder godt fast behøver du ikke fjerne det inden du pudser op. SIdder det ikke godt fast skal det ned med tapetopløser og skraber.

Husk test for asbest hvis boligen er fra før 1990. Fra 1 jan 2025 skal det håndteres af firma med autorisation - som man kender det fra el-arbejde.

Tak! Har ikke tjekket for asbest ved savsmuldstapet. Kan det sidder det? Har dog taget en prøve af fliserne i køkkenet der skal ned - sender det ind til analyse.

AnSnKo skrev den 23-06-2024 17:02:35

Tak! Har ikke tjekket for asbest ved savsmuldstapet. Kan det sidder det? Har dog taget en prøve af fliserne i køkkenet der skal ned - sender det ind til analyse.

Det er klæb og mørtel ved fliserne, der er relevant at teste
Der kan også være asbest i tapeter 

TEts for asbest er en meget ille udgift ift håndvæerarbejde så det er godt givet ud.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
buller27 skrev den 23-06-2024 17:40:31

TEts for asbest er en meget ille udgift ift håndvæerarbejde så det er godt givet ud.

Har taget al tapet ned allerede. Håber ikke der var asbest i ... Ved ikke helt hvordan jeg skal indsende en test for det - har smidt al tapetet ud. Fliserne kan jeg stadig nå.

AnSnKo skrev den 24-06-2024 08:17:17

Har taget al tapet ned allerede. Håber ikke der var asbest i ... Ved ikke helt hvordan jeg skal indsende en test for det - har smidt al tapetet ud. Fliserne kan jeg stadig nå.

Så kan det være svært ja. Måske der sidder et par rester tilbage der kan skrabes af og sendes. Hvor er det henne? Ud fra dine andre indlæg ser det ud til at være i KBH/nørrebro (Radius elmåler) så måske renovationen ikke ahr hnetet affaldet endnu.

Annonce
buller27 skrev den 24-06-2024 18:56:14

AnSnKo skrev den 24-06-2024 08:17:17

Så kan det være svært ja. Måske der sidder et par rester tilbage der kan skrabes af og sendes. Hvor er det henne? Ud fra dine andre indlæg ser det ud til at være i KBH/nørrebro (Radius elmåler) så måske renovationen ikke ahr hnetet affaldet endnu.

Det er allerede afskaffet. Må se om der er rester. Tak for tip!

Nu ikke for hysterisk med asbest.
Er man gennem længere tid eksponeret for asbestholdigt støv er der en risiko. Det punkt har du vist passeret. Længere tid varierer, men nævnes visse steder som 5-10 år eller mere.
Gør ordentligt rent, helst ikke feje og støvsuge, så kommer der jo støv, som om lidt lander og derved stadig er til stede.
Vask gulve og alle flader i alle rum der har været åbent til.
Og puds, tapetser eller mal så uden bekymringer.
Er du over 50, som undertegnede, er risikoen ikke værd at nævne. Der går nemlig iflg. statistikkerne mindst 40 år før den asbestrelateret kræft udvikler sig.
Og så er jeg sikkert smuttet af andre årsager🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 24-06-2024 19:47:30

Nu ikke for hysterisk med asbest.
Er man gennem længere tid eksponeret for asbestholdigt støv er der en risiko. Det punkt har du vist passeret. Længere tid varierer, men nævnes visse steder som 5-10 år eller mere.
Gør ordentligt rent, helst ikke feje og støvsuge, så kommer der jo støv, som om lidt lander og derved stadig er til stede.
Vask gulve og alle flader i alle rum der har været åbent til.
Og puds, tapetser eller mal så uden bekymringer.
Er du over 50, som undertegnede, er risikoen ikke værd at nævne. Der går nemlig iflg. statistikkerne mindst 40 år før den asbestrelateret kræft udvikler sig.
Og så er jeg sikkert smuttet af andre årsager🤣

Jeg vil gerne advare AnSnKo mod kommentarer af denne slags. Det er faktisk ret skræmmende specielt, hvordan den "ældre" brugere på LDS har sådan et forhold til asbest.

Ganske kortvarig eksponering på få dage har vist sig at være rigligt til at udvikle en af de mange tilstande som asbest kan give (lungehindekræft er kun en lille del af det)
Det med at man skulle være eksponeret for det i flere år er noget man troede tilbage i 1930erne.
Der dør flere årsligt som følge af eksponering af asbest i DK (også kortvaring) end der dør i trafikken

Der er en grund til man ikke selv må håndtere det indendørs og at der kommer autorisationsordning fra næste år. Da det jo netop har vist sig at være et stort problem med GDSere og selv professionelle (håndværker) ser stort på loven.

Og nej - der går ikke mindst 40 år ifølge statistikkerne. "op til" og "mindst" er to forskellige ting.

Det handler ikke om hvor lang tid man eksponeres for det - men hvor mange fibre der havner i lungerne eller halsen. Og her er der ingen "safe" grænse. 

Men tilstrækkelig rengøring er et must. Også selvom der ikke skulle være asbest. Så er der måske andre ting fra byggeriet det er vigtigt at fjerne (PCB eksempelvis)

buller27 skrev den 26-06-2024 08:42:20

Jeg vil gerne advare AnSnKo mod kommentarer af denne slags. Det er faktisk ret skræmmende specielt, hvordan den "ældre" brugere på LDS har sådan et forhold til asbest.

Der dør flere årsligt som følge af eksponering af asbest i DK (også kortvaring) end der dør i trafikkenmust. Også selvom der ikke skulle være asbest. Så er der måske andre ting fra byggeriet det er vigtigt at fjerne (PCB eksempelvis)

Kææære Bullerbasse,

Men er det ikke de ældre der er de klogeste? 

Så hvad er det du siger? Vi skal lukke landet ned igen for at få fjernet og deporteret al asbest, pcb osv. tilbage til hvor de hører hjemme på deponeringen? Ifølge dine tal dræber asbest mere end koronalort gør. Du har måske ret. Vil du starte et borgerforslag, jeg lover at underskrive med det samme, så vi kan se at få bugt med de dersens irriterende skadelige sygdomsspredende fibre og bakterrorister.

Men seriøst. Hvad er løsningen? Løsningen er ikke at få AVterroriserede til at fjerne ting. 1 uges kursus. Som ikke engang er udbudt endnu før deadline her om 3 dage. Det er til grin. Elendig regering. Det er endnu noget venstrefløjsidiotegoistmentalitet: "Hvis vi forbyder mennesker at sige disse ord - så er problemet løst!" "Højere skat!" "STRAF!" "BØDER!" "FÆNGSEL!" "DØD ALLE VEGNE!", lav-IK-kommunister overalt.

Hvis idéen er at fjerne så meget asbest og pcb som muligt - så hvis man finder asbest, så kan staten sende de værnepligtige ud, vi lavede alligevel aldrig noget særlig vigtigt som værnepligtige alligevel. Det ville også være godt for samfundet. Eller betale firmaer med AVterrorister for at gøre det.
Bærbarstrøm skrev den 26-06-2024 10:04:21

buller27 skrev den 26-06-2024 08:42:20

Der dør flere årsligt som følge af eksponering af asbest i DK (også kortvaring) end der dør i trafikkenmust. Også selvom der ikke skulle være asbest. Så er der måske andre ting fra byggeriet det er vigtigt at fjerne (PCB eksempelvis)

Kææære Bullerbasse,

Men er det ikke de ældre der er de klogeste? 

Så hvad er det du siger? Vi skal lukke landet ned igen for at få fjernet og deporteret al asbest, pcb osv. tilbage til hvor de hører hjemme på deponeringen? Ifølge dine tal dræber asbest mere end koronalort gør. Du har måske ret. Vil du starte et borgerforslag, jeg lover at underskrive med det samme, så vi kan se at få bugt med de dersens irriterende skadelige sygdomsspredende fibre og bakterrorister.

Men seriøst. Hvad er løsningen? Løsningen er ikke at få AVterroriserede til at fjerne ting. 1 uges kursus. Som ikke engang er udbudt endnu før deadline her om 3 dage. Det er til grin. Elendig regering. Det er endnu noget venstrefløjsidiotegoistmentalitet: "Hvis vi forbyder mennesker at sige disse ord - så er problemet løst!" "Højere skat!" "STRAF!" "BØDER!" "FÆNGSEL!" "DØD ALLE VEGNE!", lav-IK-kommunister overalt.

Hvis idéen er at fjerne så meget asbest og pcb som muligt - så hvis man finder asbest, så kan staten sende de værnepligtige ud, vi lavede alligevel aldrig noget særlig vigtigt som værnepligtige alligevel. Det ville også være godt for samfundet. Eller betale firmaer med AVterrorister for at gøre det.

Nej de er er ikke de klogeste. Det kan de være. Men det er de ikke nødvendigvis.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår dit indlæg? Jeg har ikke snakket om at lukke landet ned. Blot følge lovgivningen ved asbestsanering.

Formålet med autorisationen er at få flere til at følge lovgivningen og sikre at dem der håndterer abest og renovering gør det på en sundhedsmæssig forsvarlig måde. Så vi ikke om 10-12-30-40 år bliver ved at med at få ligeså mange med asbestrelaterede sygdome.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis