Plæneklipper Stiga Multiclip 47S kører ustabilt

Min plæneklipper Stiga Multiclip 47S kørte ustabilt (omdrejninger svingede op og ned) trods flere rensninger af karburator, og med lidt for lave omdrejninger. Denne maskine har ikke gashåndtag. Omdrejninger er stabiliseret vha. en mekanisk forbindelse fra en centrifugal omdrejningsføler og åbning af benzinspjældet. Jeg har ændret spænding af fjederen i denne regulering, så omdrejninger bliver holdt på et højere niveau, og svingninger er stort set forsvundet. Det har fungeret ganske tilfredsstillende under flere klipninger.
Jeg er for nylig begyndt at bruge en alkylatbenzin, så man ikke bliver ”forgiftet” af udstødning. Efter nogle klipninger begyndte maskinen at hoste mere og mere, og til sidst kører den kun 10 min og går i stå. Er der nogen af jeg der har erfaringer med noget lignende? Er årsagen min lille ændring af regulering eller brug af denne type benzin? Hvad er generelt erfaringer med maskiner uden gashåndtag? Kan de overhovedet køre godt?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg købte en Stiga Multiclip 47S for et par år siden. Jeg startede med at bruge alkylatbenzin og bruger nu almindeligt benzin. Jeg synes, at den trækker bedre med almindeligt benzin, men kan slet ikke genkende, de problemer du har. Jeg har ikke lavet nogen helt sammenlignelig test med de to typer benzin, så det kan være andre faktorer, der gør at den trækker bedre nu.

Jeg har to gange oplevet problemer som dig på andre maskiner, hvor et nyt tændrør løste problemet. I det ene tilfælde var tændrøret kun et år gammel anden gang 20 år. Det kan være så meget andet. Men har du et tændrør liggende kan du prøve. Til et forsøg behøves det ikke at være samme type - men selvfølgelig samme størrelse og længde.

Tak for dit hurtige svar. Jeg vil prøve med et nyt tandrør, men det skal jeg først købe.
Nu kender jeg ikke lige den model, men på nogle motoren er hastighedsreguleringen styret at motorolien, så er oliestanden ikke korrekt kan det være problemet.
(Er hastighedsreguleringen styret af luften fra blæsevingen på svinghjulet, så få renset alt snavs og gammel græs væk.)

Rensning af karburator kan være drilsk og kræve flere forsøg, karburatorrens spray er en god ting at rense med, da den er ret effektiv til at løsne skidt og snavs.

På mit tidligere arbejde brugte vi miljøbenzin  på lignende klippere, vi havde 5-6 stk det gav ingen problem, men vi fik dem serviceret hvert år på værksted, så måske de skal justeres lidt anderledes, når der køres med miljø benzin?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg fyldte normal benzin og til min større overraskelse kører maskinen som den skal. Tak for samtalerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis