Bærende væg?

Min kone og jeg har købt en villa fra 1972. Den er bygget i et kuperet terræn i 2 plan og halvdelen af kælderen er  med værelser med udgang til egen terrasse, den anden halvdel er under jorden, hvor der er  udgravede med vinduer og ventilation (hvis det giver mening). Huset har fladt tag med en lille hældning. Stue 2 er en tilbygning, der er lavet i 2010 og ellers er der ikke ændret det store i plantegningen

Vi drømmer om at nedlægge den ene væg i stueetagen (grøn markering) og lave et stort soveværelse samt lave en terrasseudgang det ene sted, hvor der er et vindue, men kan det mon lade sig gøre at nedlægge væggen? De to værelser figurerer også på den originale tegning. 

Vi vil også gerne nedlægge det lille stykke med væg i køkkenet og åbne mere op (grøn markering)  Der har tidligere været en dør og en anden væg i forlængelse heraf så køkkenet har været for sig selv. Vi tror, at man har ladet den lille del af væggen blive, da der i dag er en radiator opsat, men har den mon en funktion og ville vi kunne fjerne den?

Mange hilsner

Thomas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vedlægger lige disse originale tegninger
På de originale tegninger ses at skillerum imellem de 2 værelser går parallel med spærene. den er altså ikke bærende, så den ville jeg uden betænkning tage væk. 
Den lille rest af skillerum ved køkken har det på samme måde, så der er heller ingen problemer med at tage den væk. 
Det er lidt sjov at væggen imellem værelser er blevet 6 cm længere på den nye tegning. Er det på den måde at ejendomsmæglere får et lidt større hus ud af det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og du tænker ikke, at væggen mellem værelserne har en stabiliserende funktion?

Vh Thomas
Den har ikke en nødvendig stabiliserende funktion. 
Hvis vi taler 6 - 8 m fritstående væg så skal man tænke på stabilisering, men denne bliver lidt under 4 m så det er ingen problem. 
Du ser f.eks. i opholdsstuen mod øst 7,69 m væg uden stabiliserende tiltag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også