Gammel brønd

Dav, vi har en gammel brønd i haven som virker, den har forsynet huset engang med drikkevand osv engang… mit spørgsmål til det her husvandsværk er bare; hvor dyb er det rør der går ned, kan jeg måle dybden bare ved at stikke en søgefjeder ned i rører fra pumpen? Og hvor meget vand kan den levere? Er der 100 l dernede eller 15.000 liter før den løber “tør”?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Der er sikker et par tusinde liter i din brønd. Du kan måle dybden ved at binde “et lod” fast til en snor, og sænke det ned. Sugerøret går ikke helt ned til bunden af brønden, men ender oftest en lille halv meter over bunden.
Prøv da at sætte pumpen til, og se om den kan pumpe brønden tør.

Søren O
Sådan som jeg forstår det så har du en brønd der ser ud som et dybt hul i jorden, som man potentielt kunne kravle ned i. Du kan måle dybden med en snor med et lod i og ud fra radius af brønden beregne hvor meget vand, der er i den. Brønden vil fyldes igen når du tapper fra den, men det vil nok gå relativt langsomt. Vandet du pumper op fra brønden er ikke særligt rent, det er nok en god ide at få det undersøgt for colibakterier, hvis du har tænkt dig at drikke det.
Normalt når man laver en privat vandboring, borer man et jernrør ned i jorden indtil man rammer et grundvandmagasin, hvor man kan tappe store mængder rent vand.

Okay, for jeg har selve pumpen stående 1,5 meter under jorden i en brønd h or der så går et rør ned fra siden af den…
Det fordi jeg har anlagt noget nyt græs langt nede i haven og håbede på at den kunne vande det nu når det er så tørt 
Jeg har spdan set et cylinderformet hul i jorden på ca 1,5 dybt hvor pumpe står nede og så er der en slange som går ud af siden af den og, jeg formoder, den slange sidder fast på et rør der går dybt… har ikke påtænkt at beuge det til drikkevand nej, selvom det har forsynet et helt “karlehus” som var på grunden 
Det kan være en gammeldags brønd hvor man kan se vandstanden, men der kan også være lavet en boring med et filter. Det kan næsten helt sikkert give vand til havevanding hvis der ikke er sket noget grundvands sænkning på din grund. 
Der skal spædes op med vand før pumpen kan suge det an. Det er nok nemmest ved at bruge en slange fra din anden vandforsyning og så koble denne på. Så fyldes pumpe og sugeslangen. du starter så bagefter din pumpe op og ser om det kan køre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg hr haft den oppe og køre og skal nemlig bare prime den hvis den har stået stille i lang tid 
Der skal ikke være ret meget utæthed i bundventil før den taber vandet over længere tid. Det er et meget normalt problem. 
Så er det bare at starte den op og se hvor meget det kan give. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis