Vandrør der hænger fra loft

Hej

Jeg har været ved at male mit soveværelse og jeg har et vandrør der hænger ned fra loftet som jeg ville male. Jeg ville fjerne det gamle maling da det var meget ujævnt men under malingen var der så nogle lag af noget det ligner sort pap/tape og noget vævet tråd. Og under det er der et stålbånd viklet rundt omkring røret.
Jeg tænker det var isolering jeg fjernede men jeg ved ikke lige hvad man bruger til at isolerer den slags. Det skal jo være noget som kan males over så det ser nogenlunde pænt og glat ud.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe.

-Albert
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et vandrør, men et kabel.
Højst sandsynligt hovedkablet ind i huset.
Prøv at følge det, enten til den ene eller anden side.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det du kar revet ned er tjærepap, og sækkelærred. Det er netop det der gør at det ser pænt ud og kan males. 
Måske har der endda været asbestfibre i noget af det. 
Der skal du nu ikke gå i panik over, bare få det smidt ud og så støvsuge og vaske rummet så kan det ikke gøres bedre. 
Det er nok et koldt vands rør som bare skal isoleres lidt for ikke at lave kondensvand. 
Så noget karton omkring som holdes af tynd ståltråd, og så klister du sækkelærred på igen. Du bruger almindelig cellulose klister ( tapetklister ) Så kan det males igen.  
Men med de lidt grimme mærker der også er på loftet er det måske bedre at sætte 3 brædder ( 2 lodret 1 vandret under) op for at dække det ind. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
PinkHenrik skrev den 12-05-2024 16:10:33

Det er ikke et vandrør, men et kabel.
Højst sandsynligt hovedkablet ind i huset.
Prøv at følge det, enten til den ene eller anden side.  

Det tror jeg måske faktisk du har ret i. Jeg undrede mig nemlig også over hvorfor røret hverken var varmt eller kold. Det passer også meget godt med hvor eltavlen sidder i forhold til hvor røret går hen.

Ok ja det kunne godt ligne et gammelt jernarmeret kabel. Så er der nok ikke andet for end at dække den ind. 

ev elmand skrev den 12-05-2024 17:11:56

Ok ja det kunne godt ligne et gammelt jernarmeret kabel. Så er der nok ikke andet for end at dække den ind. 

Er det den eneste løsning som giver mening?

Ja eller simpelthen male uden på jern armeringen. Du har jo sådan set 1/2 vejs af-isoleret kablet så skal man gå helt i paragraffer så skal kablet udskiftes. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis