Opfugtning/skjolder på taglægter

Kære LDS'ere

Jeg har et hus fra 1969, som har et tag af eternitskifer med asbest. Udefra ser taget umiddelbart fint ud, men jeg har opdaget at der er opfugtning/skjolder på taglægterne under taget mange steder (se vedhæftede billede). Desuden kan jeg indefra se at enkelte plader er revnede - det er dog ikke her skjolderne/opfugtningen er koncentreret.

Er der nogen som kan svare på om det er noget jeg skal gøre noget ved, eller om det er "normalt" for denne type af tag.

På forhånd tak
Ulrik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Db. eternit er et meget tæt tag, som nemt kan kondensere på indersiden om vinteren, fordi de bliver iskolde på indersiden. Hvis der tilmed er dårlig udluftning i kip og ved fod plus minimal isolering på loftet og utæt dampspærre, vil de nærmest kunne samme perler af fugt på undersiden. det kan udarte sig til begyndende skimmel, fugtige lægter osv. En revnet underplade behøver ikke betyde utæt tag, hvis den er dækket i overlæg, men med tiden slipper skifferkitten og slagregn kan blive et problem. Maling af disse tage er efter min mening en dårlig løsning, da jeg har set flere tage hvor plader så vrider pga. overflade spænding fra malingen, og endnu større tendens til utætheder fremefter.
Mens jeg endnu havde mit liggende, lavede jeg ekstra udluftning i gavlene - det hjalp lidt, indtil jeg skiftede hele taget i 2020.

De skjolder er tegn på at der jævnligt er fugtig der. Du skal have mere tagudluftning det er næsten helt sikker den løsning som hjælper. Derved undgår du fugt i fremtiden men skjolder forsvinder jo ikke af den grund. 
Der skal være sammenlagt 1,5 cm sprække under udhæng i husets længde i begge sider, 5 cm plads over isolering hvor det er tættest på taget, og Tilsvarende udluftnings areal i hver side af  af kip ( som de 1,5 cm )  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tusind tak for dit svar. Tagrummet er ikke særlig godt ventileret, så det giver super god mening at det kan være det er er problemet. Ved du hvordan jeg kan vurdere om taget i sig selv er i ok stand eller om det evt. skal skiftes snart?

Vh. Ulrik
cdp skrev den 11-05-2024 22:08:05

Db. eternit er et meget tæt tag, som nemt kan kondensere på indersiden om vinteren, fordi de bliver iskolde på indersiden. Hvis der tilmed er dårlig udluftning i kip og ved fod plus minimal isolering på loftet og utæt dampspærre, vil de nærmest kunne samme perler af fugt på undersiden. det kan udarte sig til begyndende skimmel, fugtige lægter osv. En revnet underplade behøver ikke betyde utæt tag, hvis den er dækket i overlæg, men med tiden slipper skifferkitten og slagregn kan blive et problem. Maling af disse tage er efter min mening en dårlig løsning, da jeg har set flere tage hvor plader så vrider pga. overflade spænding fra malingen, og endnu større tendens til utætheder fremefter.
Mens jeg endnu havde mit liggende, lavede jeg ekstra udluftning i gavlene - det hjalp lidt, indtil jeg skiftede hele taget i 2020.

Du skal bare sikre dig god udluftning. Hvis der stort set ikke er noget nu kan du ofte nøjes med ridelig udluftning i begge sider. Så kan det ofte blæse igennem tagrum og derved holde det tørt. 
Du skal også undgå at f.eks. loftslem står åben i længere tid i vinter perioden. 
Laver du nye lofter så anbefales det at sikre god dampspærre. 

ev elmand skrev den 12-05-2024 17:22:26

Du skal bare sikre dig god udluftning. Hvis der stort set ikke er noget nu kan du ofte nøjes med ridelig udluftning i begge sider. Så kan det ofte blæse igennem tagrum og derved holde det tørt.
Du skal også undgå at f.eks. loftslem står åben i længere tid i vinter perioden.
Laver du nye lofter så anbefales det at sikre god dampspærre. 

Kære Erik - tak for dit svar. Som sagt kan jeg indefra se at enkelte tagsten har revner. Udefra er der dog umiddelbart ikke noget at se. Ved du om dette er et tegn på at taget snart skal skiftes?

Jeg kan ikke sige noget om dit tag. Men ofte er det sådan at der kan være mange revner i tage uden at det derfor er utæt.  F.eks. kan bølge eternit plader have mange revner på toppen af bølger uden der kommer vand i af den grund. Men er der et lille hul nederst i en bølge på nederste del af taget så kommer der en fin stråle. 
Dit tag ligger jo stort set dobbelt med det overlæg der er. Jeg ville kigge det efter under et godt og langvarig regnvejr. Så kan man fra loftsrummet se om plader skifter farve nogen steder, ( blive fugtige) 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også