Smart gulv varmestyring. Dobbelt varmekilde. Hjælp med ide

Hej

Jeg er ved at etablerer gulvvarme, og jeg ønsker at lege lidt med teknikken omkring styringen.

Jeg har en ide om at installere gulv varme med slanger i et lag af beton. Denne vil jeg have til at køre med en konstant varme.

Derudover vil jeg under mit plankegulv installere gulvvarme på en måde, der gør at det er hurtig at regulere op og ned i temperatur - for at give en energi forbedring og skabe et mere tilpasset indeklima, som kan reguleres i løbet af dagen og når vi er væk fra hjemmet.

Er der nogen som kan hjælpe, evt har leget med samme koncept?
Hej Jeg er ved at etablerer gulvvarme, og jeg... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det jeg tænkte var at sætte beton gulvvarmen til en 16-18 grader - hvor der som jeg kan forstå så vil være 12-24 timers reaktion for hver grad.

Og så ville jeg køre med 2-3 grader mere i en varme kilde med hurtig reaktion, som så kan reguleres enten op eller ned på forskellige tidspunkter, - og jeg vil gerne have AI til at regne ud hvad der er smartest.

Det er helt klart et projekt der handler om teknikken og det sjove ved at udvikle et system og lege lodt rundt med det.

Håber nogen har nogle gode og kreative lavpraktiske indput - også gerne noget teoretisk og egne erfaringer med styring af varme og gulvvarme generelt

Nu er det jo din plan at lege med teknikken, endda med noget kunstig intelligens. Så det er lidt svært at bidrage med den helt lavpraktiske løsning. 
Ved beton gulve får man den mest komfortable løsning uden styring, andet end den termostat der styrer blande sløjfens temperatur. Altså køre med lune gulve hele tiden. Lidt lunere om vinteren. 
Der samme gælder ved hurtig regulerbare gulve. Men her kan der være styring med telestater osv. men igen meget lav blandetemperatur, så telestater er åbne det meste af tiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Lidt tanker jeg har efter som jeg har et badeværelse med beton og kælder under hvor jeg har 16-18 grader i kælderen. Der er dog 50 mm isolering under betonpladen.
Det er svært at få varme i gulvet uden at jeg skal have højere temp på fremløb end resten af huset kræver.
Så tænker at du får en ubekendt i din regulering, altså at den nederste gulvvarme vil forsøge at køle den øverste gulvvarme.og når du så hæver temperaturen i den øverste lag vil du opvarme beton pladen neden under, så den vil holde på varmen i længere tid. Tror det giver en sjov regulerings opgave ;-)

Mener jeg læste en herinde som havde isoleret gulvet som normalt til gulvvarme men hele sommeren lagrede alt det varme han kunde under isoleringen. Havde også isoleret soklen samt udfra huset.
Men min egen teori er at inden man er færdig så har man brugt flere penge og mere tid end løsningen kan indbringe, men derfor er det fornuftigt at udfordre kendte løsninger i ny og næ.
God aften
Mini me
Det giver ikke mening med to lag gulvarme oven på hinanden.

Det ville svare til at man satte to radiatorer op uden på hinanden. Bagerst en støbejernsradiator og foran en tynd pladeradiator. Hvis den bagerste var koldere end den forreste ville alt varmen til rummet komme fra den forreste. Man kan ikke varme noget op, hvis det er koldere end det man vil varme op. Hvis begge skal have samme temperatur, hvorfor skal man så have to.

Er du sikker på dette ?

Hvis vi har et rum, og en udetemperatur på 2 grader, og en radiator som står på 18 der altid er tændt, og en ekstra radiator som kan tændes og sættes optil, lad os sige 23 grader.

Så siger du at alt varmen kommer fra den ene radiator som måtte være den højeste temperatur.

Det tror jeg ikke er rigtig - den må du gerne forklare ægtheden af
Annonce
GodeVen skrev den 12-05-2024 23:03:58

Det giver ikke mening med to lag gulvarme oven på hinanden.

Det ville svare til at man satte to radiatorer op uden på hinanden. Bagerst en støbejernsradiator og foran en tynd pladeradiator. Hvis den bagerste var koldere end den forreste ville alt varmen til rummet komme fra den forreste. Man kan ikke varme noget op, hvis det er koldere end det man vil varme op. Hvis begge skal have samme temperatur, hvorfor skal man så have to.

Man kan ikke varme noget op som er koldere end det man vil varme op. Den sætning giver vist ikke mening

De eventuelle 2 lag gulvvarme ville blive et 1/2 - 3/4 trægt gulv alligevel. 
Antager vi at beton bliver opvarmet til 16 grader og gulvvarmen over beton til 22 grader så vil store dele af beton jo også blive op imod de 22 grader. Det vil så udgøre et varmelager. 
Beton er mere varme ledende end den eventuelle trægulv over, så selv om varmens natur er at stige opad så vil det også opvarme beton. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis