Renovering af gulv i et hus fra 1910

Hej

Jeg skal til at renoverer gulvet i et hus fra 1910, men er i tvivl ift. BR og de krav der er.

Skal der isoleres lige så meget som ved nybyg eller kan man nøjes med mindre, når det er ifm. en renovering?

Det skyldes at der ikke er så højt i huset i dag, og hvis jeg skal isolerer med 300 mm. isolering, så vil der ikke være højere end 210 cm. inde i huset.

Nogen der har erfaring med renovering af gulve, og hvilke løsninger der kan være ift. ovenstående? ​og kan man evt. isolerer med 10-12 cm kingspan istedet? ​
Hej Jeg skal til at renoverer gulvet i et hus... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ATCM skrev den 10-05-2024 19:21:10

Selvom det kun er gulv der skiftes (sliddel) skal du ved en komplet udskiftning af denne tage stilling til efterisolering.

Dette afstedkommer at der skal laves en beregning på omkostninger/levetid. Altså en rentabilitetsberegning. Du er så kun pålagt at isolere op til rentabelt niveau.

Mvh. 

En sliddel er ikke en ombygning eller ændring på husets konstruktion, mindste bestemmelser fra bygningsreglementet finder derfor ikke anvendelse.

Uagtet de praktiske forhold må der ikke bygges om så lofthøjden bliver mindre end 230cm, dvs at med det information der er givet i tråden vil være vanskeligt at foretage noget uden beton brydes op hvorved situationen er en anden.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der skiftes i dette tilfælde mere end hvad der kan betragtes som en reparation. Derfor er dette omfattet som en ombygning. Derfor skal der tages stilling til efterisolering.

Udklip direkte fra nyeste vejledning fra Bygningsreglementet.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM skrev den 10-05-2024 20:41:45

Der skiftes i dette tilfælde mere end hvad der kan betragtes som en reparation. Derfor er dette omfattet som en ombygning. Derfor skal der tages stilling til efterisolering.

Udklip direkte fra nyeste vejledning fra Bygningsreglementet.

Mvh. 

Jamen hvor er det helt præcist det står i trådstarters information at der er tale om et eksisterende gulv med hulrum? Han har jo blot spurgt på om det er nok med 12cm kingspan og at der vil blive 210 til loft hvis han skal fylde 30cm ind.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er vel i sagens natur tale om et eksisterende gulv. Om der er hulrum er irrelevant ift. anvisning fra BR.

Men korrekt. Hvis der bygges oven på eksisterende gulv kan dette nok omgåes. Vil dog betragte det som uhensigtsmæssigt. Blandt andet i forhold til lofthøjde som der også tidligere nævnes. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis