Skimmelrapport efter lufttest - what's next?

Hej... Vi bor i et semi-renoveret 70'er hus, 200 mm. på loftet, gipslofter, men originale gulve osv. Ingen ventilationsanlæg (endnu).

TL;DR... Ud fra vedhæftede rapport, hvad er næste skridt? Nogen med erfaringer fra lignende situationer?
Jeg har kun ét bud selv. Ventilationsanlæg og så krydse fingre.

Og hele historien...

Her vinteren over, og for den sags skyld stadigvæk, har vi været temmelig plaget af sygdom, luftvejssymptomer, hovedpine osv..
I vores soveværelse har vi en luft-luft varmepumpe, som tit bruges til aircon, da vi foretrækker at sove køligt.
Soveværelset er det seneste vi har renoveret - gammel integreret carport, hvor der blev muret op af, gravet ud, isoleret, støbt nyt gulv osv.

Vi har også luft-luft VP i stuen, der dog kun sjældent bruges til aircon. Begge får støvsuget filtre jævnligt og der udføres service årligt.

Der er ingen steder vi har "varmvægsplader" eller indvendig efterisolering.

Vi lufter meget ud, vi har fugtighedsmålere flere steder i huset (og vi ligger fint) og her lugter ikke underligt.
Der er ingen sjove plamager at se nogen steder, ingen pletter på tætningslisterne i vinduerne - ingen tegn på problemer, what so ever.

... ikke destomindre, besluttede vi os for at lave et par lufttests for skimmel og fik vedhæftede rapport retur.

Spørgsmålet er... Hvad gør en klog nu?

Hvis der er noget at komme efter, så er det tydeligvis skjult. Normalt ville jeg mistænke de gamle og om der gemte sig noget herunder - i soveværelset er der dog ikke noget gammelt guld at skyde skylden på.

Så har vi loftet... Der er ikke noget at se på spær osv., så der skal være noget som gemmer sig under den gamle alukraft dampspærre. Jeg ville dog antage at, hvis det var tilfældet, så ville kunne se det på vores hvide lofter.

Jeg er bekymret for, at det finansielt bliver skruen uden ende, at få et firma ud og lede. Forsikringen dækker ikke umiddelbart noget.

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lufter lidt mere ud i soveværelset, eventuelt lidt højere temperatur og ellers ingen ting. Der er absolut ingen grund til panik. Der skimmelsvamp er der overalt i små mængder.

Jeg vil anbefale at man får lavet den slags test af uvildige firmaer, der ikke også sælger behandling. Så er man mest sikker på at undersøgelsen ikke er farvet. Hvis det var målinger, der havde lovmæssig betydning, ville det være forbudt, at tilbyde både undersøgelse og udbedring. Fx må en syningshal ikke samtidigt reparere biler.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis