Betonlag under gulvklinker

Hej,

Jeg skal til at udskifte gulvklinkerne i vores bryggers og entre. De nuværende gulvklinker er fra da huset blev bygget i 1972. Jeg har fjernet tre gulvklinker i bryggers og kan konstatere at store dele af det underliggende betonlag kommer med op. Det efterlader nogle store krater, og det tilbageværende betonlag lyder umiddelbart ikke særligt tykt når man banker på det. Det ser heller ikke ud til at der er armeringsnet i betonlaget.  Spørgsmål er hvad jeg gør her fra? Jeg havde egentligt håbet at det kun var gulvklinkerne og fliselimen som ville slippe, og at jeg kunne hælde et lag selvnivellerende spartelmasse ud til slut for at få mit færdige underlag til nye klinker. Kan jeg stadig gøre dette, eller skal jeg blande noget beton og udfylde kraterne/hullerne med dette? Hvad er den korrekt løsning?

På forhånd tak.

Se evt. billede her:

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej, Jeg skal til at udskifte gulvklinkerne i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg halvvejs med at fjerne de gamle klinker. Som det ses på billedet er der nogle enkelte steder hvor jeg kommer igennem eksisterende klaplag og ned til lecanødderne. Planen er at vi skal have 60x60 klinker på gulvet, så spørgsmålet er hvad der er smartest. Er det at rense alt løst siddende, prime, og lukke hullerne med noget beton, og så til sidst fx LIP220 gulvspartelmasse på det hele?

Jeg har før arbejdet med gulvspartelmasse og fået gode slutresultater, men da har underlaget også været enden eksisterende klinkegulv eller et nogenlunde jævn støbt betonfundament. Underlaget her er jo som udgangspunkt ikke særligt jævnt. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det kan godt være, at det er lidt for sent nu, men har du undersøgt for asbest? Gammel fliseklæb kan indeholde asbest, og fliserne kan også i nogle tilfælde indeholde det.
Optimist skrev den 09-05-2024 15:13:03

Det kan godt være, at det er lidt for sent nu, men har du undersøgt for asbest? Gammel fliseklæb kan indeholde asbest, og fliserne kan også i nogle tilfælde indeholde det.

Ja, jeg har undersøgt for asbest og det er der ikke. Jeg har indsendt en flise med klæber og beton under, som er blevet undersøgt hos EFI. Det var det første jeg gjorde. Hellere være sikker, og sådan en test koster ca. 650 kroner. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også