Fjernvarme, rettigheder

Hej LDS.

Er lettere frustreret nu. Måske det løser sig. Men har simpelthen brug for at høre nogen der har lidt kendskab til vores rettigheder.

Historien kort fortalt.
Vi har tilmeldt os fjernvarme da de kommer til vores område. Lige om lidt begynder de at grave hvor vi bor. Tilbage i november havde vi besøg af en fra fjernvarmen der skulle se hvor stikledningen skulle føres ind i huset.
Vi har et der der ligger på en skråning, så vurderingen fra han side var at det var klart bedst at gå ind i skråningen og så komme ind fra siden af huset hvor man kunne gå direkte ind i et skab i vores bryggers. Løsningen han kom med, lød super god og det gav rigtig meget mening da vi har nuværende gasfyr lige over dette skab og derved rørføringen. Vi kunne stadig holde os et godt stykke under de 25 meter stikledning så alt var godt.
Nu har vi så fået en mail fra en projektleder fra fjernvarmen der kan meddele at de har kigget på huset udefra sammen med entreprenøren og de har vurderet de hellere vil køre ind i gavlen da de har vurderet det var nemmere.
På den anden side står både vores tørretumbler og vaskemaskine. Med denne løsning vil vi derfor skulle lave markant om i vores bryggers, derudover kommer der flere udgifter til os for ombygningen da der skal føres en del mere rør for at ende ved nuværende installation og vi vil derved også skulle have en boks udenfor huset hvilket vi kunne undgå med den anden løsning.
I den oprindelige aftale kan jeg læse “Vi forbeholder os ret til at flytte stikledningen i forhold til skitsen, hvis der opstår uventede forhold under gravearbejdet.”
Hvilket ikke er tilfældet eftersom de ikke er begyndt at grave.
Så hvad er mine rettigheder her? For føler de har truffet beslutningen om den skal flyttes, ekstraregningen ender jeg med.
Ifølge aftalen kan man kun melde sig ud af fjernvarmen igen hvis eks prisen ændres markant, men er dette en ændring der er stor nok til vi kan melde os ud hvis det går helt i hårdknude?

Vh Brian Andreasen. 
Hej LDS. Er lettere frustreret nu. Måske det... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Update.

I dag har jeg forsøgt at ringe til vedkommende, dog uden held.
Men har modtaget en mail der heldigvis er ført i en noget anden tone.

“Jeg kan sagtens forstå din besked! Jeg er netop vendt retur fra byggemøde med entreprenør og rådgiver, det kan være vi skal genoverveje løsningen.

Jeg når ikke at kigge nærmere på det før næste uge, men vi går lige i tænkeboksen igen! Det kan være jeg evt skal have en af gravefolkene med på et besøg. Du hører nærmere fra mig.”

Tænker ikke helt den er vundet endnu. MEN jeg er selv ansat ved et anlægsfirma hvor jeg blandt andet også arbejder som gravefører. Så hvis formålet med det besøg skulle være at argumentere for det ikke kan lade sig gøre så har jeg da heldigvis lidt know how på det område. Desværre ikke så meget på fjernvarme da det er el og fiber vi arbejder i. 😀 men mon ikke den viden alligevel kan bruges til noget. 
PinkHenrik skrev den 08-05-2024 11:46:17

Giver HrT helt ret.
Du har gode kort på hånden, da de ændrer på den aftale der først var indgået og som du har betalt for.
Held og lykke med kampen. 

Helt enig.

Men husk lige at trådstarter ønsker den fjernvarme. Så i værste mulige tilfælde taber han måske mere end selskabet. Specielt da det ofte er væsentligt dyrere at koble sig på senere.

Jeg opfordrer ikke til blot at bukke hovedet, men til at undgå provokation.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 08-05-2024 19:22:11

PinkHenrik skrev den 08-05-2024 11:46:17

Giver HrT helt ret.
Du har gode kort på hånden, da de ændrer på den aftale der først var indgået og som du har betalt for.
Held og lykke med kampen. 

Helt enig.

Men husk lige at trådstarter ønsker den fjernvarme. Så i værste mulige tilfælde taber han måske mere end selskabet. Specielt da det ofte er væsentligt dyrere at koble sig på senere.

Jeg opfordrer ikke til blot at bukke hovedet, men til at undgå provokation.

Nu er det som udgangspunkt heller ikke for at provokere, men for at mine rettigheder blot bliver tromlet over. Jeg vil jo ikke bare finde mig i at stå i en væsentligt ringere situation fordi de lige finder det nemmere. Jeg er også et sted hvor vi sagtens kan sætte en luft til vand pumpe op senere hvis fjernvarmen skulle gå helt i hårdknude, men som sagt vil jeg bare godt vide hvilke kort jeg har på hånden inden jeg indleder dialog med dem, hvilket er sket og der er kommet et positivt svar tilbage. (Se mit sidste indlæg)

Ligner en sag hvor jeg ville bede om at tale med chefen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
BTA Handyman skrev den 08-05-2024 19:15:18

Update.

“Jeg kan sagtens forstå din besked! Jeg er netop vendt retur fra byggemøde med entreprenør og rådgiver, det kan være vi skal genoverveje løsningen.

Jeg når ikke at kigge nærmere på det før næste uge, men vi går lige i tænkeboksen igen! Det kan være jeg evt skal have en af gravefolkene med på et besøg. Du hører nærmere fra mig.”

Tænker ikke helt den er vundet endnu. MEN jeg er selv ansat ved et anlægsfirma hvor jeg blandt andet også arbejder som gravefører. Så hvis formålet med det besøg skulle være at argumentere for det ikke kan lade sig gøre så har jeg da heldigvis lidt know how på det område. Desværre ikke så meget på fjernvarme da det er el og fiber vi arbejder i. 😀 men mon ikke den viden alligevel kan bruges til noget. 

Det hjælper i sådanne sager altid at spørge frem for at fortælle. Den klassiske “hjælp med med at forstå” og “kunne man ikke gøre sådan i stedet?” tilgang er oftest mere løsningsorienteret og opfattes positivt end sådan lidt “det ved jeg”-tilgangen. Selv hvis det går i hårdknude er det mere sympatisk med en “ærgerligt, at vi så ikke kan få fjernvarme alligevel” end “så gider vi ikke”. 

Det ved du sikkert, men blot råd så dialogen ender med den løsning, du ønsker og fjernvarme, som på sigt nok er billigst. 
Annonce
HrT skrev den 08-05-2024 22:17:34

BTA Handyman skrev den 08-05-2024 19:15:18

Update.

Det hjælper i sådanne sager altid at spørge frem for at fortælle. Den klassiske “hjælp med med at forstå” og “kunne man ikke gøre sådan i stedet?” tilgang er oftest mere løsningsorienteret og opfattes positivt end sådan lidt “det ved jeg”-tilgangen. Selv hvis det går i hårdknude er det mere sympatisk med en “ærgerligt, at vi så ikke kan få fjernvarme alligevel” end “så gider vi ikke”. 

Det ved du sikkert, men blot råd så dialogen ender med den løsning, du ønsker og fjernvarme, som på sigt nok er billigst. 

Helt enig. jeg spurgte også ind til hvorfor denne beslutning var taget hvilket jeg ikke fik noget svar på. Og hele denne skrivelse handler absolut ikke om bål og brand men et forsøg på at vide hvilke rettigheder jeg har efter en sådan skrivelse fra fjernvarmen. Ift prisen så tænker jeg desværre det er lidt lange udsigter før den er det billigste alternativ.

Vi er en del af en større udvidelse, oprindeligt var der lavet et estimat at denne udvidelse skulle koste 7 kr. pr kvadratmeter ifølge BBR om året i 30 år. (Altså en ekstra udgift foruden de andre varmeudgifter) så blev der indhentet tilbud fra entreprenør hvorefter prisen blev ændret til 29 kr. pr. Kvadratmeter ifølge BBR. Og de opdateringer der kommer fra projektet kan godt lyde lidt til at det desværre måske kan blive lidt mere end de 29 kr. pr. Kvadrat meter i 30 år.
Så totalt set er der billigere alternativer på trods af varmen i sig selv er relativt billig så er tillægsudgifterne det desværre ikke.

Men fjernvarme er en nem løsning med minimalt vedligehold. Vi har dog valgt selv at få monteret en Unit. 
Plus at fjernvarme er billigere i opdateringer end varmepumper, der vel skal afskrives med en 10-15.000 kr året, hvis de koster ~150-200.000 kr og holder 15-20 år.

Personligt ville jeg foretrække fjernvarme fordi det er driftsikkert, fylder mindre og slet ikke larmer. I hvert fald ift træpiller og varmepumpe. Kombinationen af fjernvarme og solceller er også ret attraktiv, hvis man er til dét. Kræver selvfølgelig man har et hus med rette isolering osv.

Men uanset, det er vildt at prisen kan gå fra 7 kr til 4-4.5x mere. Dét må da få mange til at falde fra?
HrT skrev den 09-05-2024 10:47:05

Plus at fjernvarme er billigere i opdateringer end varmepumper, der vel skal afskrives med en 10-15.000 kr året, hvis de koster ~150-200.000 kr og holder 15-20 år.

Personligt ville jeg foretrække fjernvarme fordi det er driftsikkert, fylder mindre og slet ikke larmer. I hvert fald ift træpiller og varmepumpe. Kombinationen af fjernvarme og solceller er også ret attraktiv, hvis man er til dét. Kræver selvfølgelig man har et hus med rette isolering osv.

Men uanset, det er vildt at prisen kan gå fra 7 kr til 4-4.5x mere. Dét må da få mange til at falde fra?

Da du skrev kontrakt med fjernvarmen kunne man ikke udmelde sig igen. Men grundet den store prisstigning så mente man der var sket en så stor ændring i prisen at der blev åbnet for man kunne afmelde sig igen i ca. 1 måned. Efter deres udsagn var der kun 1 der afmeldte sig. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også