Dræbersnegle…

Hej
Er lidt ny ift have
Hvordan tackler jeg bedst dræbersnegle?

Er det noget med at de skal samles op og hakkes midt over?
Tænker at have en spand stående som jeg samler dem i løbende. Men hvordan sikrer jeg mig en nem, hurtig og skånsom “aflivning”

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kogende vand er effektivt, humant og forurener ikke når du hælder det ud igen.
Husk at de små djævle er kannibaler, så hvis du bare hakker dem over og lader dem ligge, så "fodrer" du de andre  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du må anskaffe dig et pindsvin. De er effektive.

Søren O
PinkHenrik skrev den 06-05-2024 11:20:09

Kogende vand er effektivt, humant og forurener ikke når du hælder det ud igen.
Husk at de små djævle er kannibaler, så hvis du bare hakker dem over og lader dem ligge, så "fodrer" du de andre  

Hej Henrik, 

Hvad er nemmest at gøre med det "vand" som man står tilbage med efter en omgang kogt vand på dræbersnegle? Det er en regulær sneglesuppe, er lidt i tvivl om hvor jeg skal hælde det hen? 

Hvis jeg hælder det ud igen er det vel stadig føde for de andre? Kogt eller ej? 

Hvor hælder du, hvor hælder i andre kogt dræbersnegle-vandsuppe hen ? :) 
Man kan vel hælde det i et toilet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Vi har osse brugt det med kogende vand, men det er alt for besværligt og måske ikke særlig dyrevenligt. Så nu har vi 2 sakse som står forskellige steder i haven og når vi ser en snegl klipper vi den over og lader den ligge. Hvis det er et træls sted smider vi den lidt væk inden klipningen. det er rigtigt at den døde snegl tiltrækker flere snegle, men så er det bare nemmere at fine dem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Hejsa

Nu kommer der lige et lidt helligt og sikkert ikke specielt brugbart svar på den korte bane og potentielt slet ikke :) 

Jeg var som nystartet haveejer også vildt plaget af dræbersnegle, de var i krukker, jordbærbedet, ærterne og de kravlede endda op i mine små nye træer og spiste skud og blade. Da vi købte huset, et helt standard parcelhus, var haven nyanlagt og bestod kun af græs, betonsten og bøg, biologisk set en ørken. Her var ingen småfugle, ingen insekter, intet liv. I Sådan en have er enhver plante du planter ud som en candyfloss plantet midt i en mark af havregrød. Jeg klippede, satte ølfælder op, dryssede kilovis af sneglepiller ud, vandede med nematoder og lavede højbede med kobbertape. Det eneste jeg ikke nåede til var at lave strømførende sneglehegn, men har ellers læst mig til at det skulle være effektivt!

Nu 7 år senere hvor haven og haverne omkring os er kommet godt i gang er det som om der er kommet en balance. Der er masser af småfugle, tudser, salamander, insekter, pindsvin og ja, snegle. Men der er både almindelig hussnegl, voldsnegl, skovsnegl, leopardsnegl og selvfølgelig også af og til en dræbersnegl. Sneglene er ikke længere et problem, det eneste sted jeg bekæmper dem er de hosta jeg har i krukker, de får en håndfuld sneglepiller i ny og næ. Har jeg bidmærker i andre planter, ja klart, men det er småting (og måske ikke engang snegle), og når der står 20 løvefod, så ser man ikke at der er nappet lidt i nogen af bladene.

Min pointe er at en overvægt af én art er tegn på en ubalance i dit lokale ”økosystem”, den er du nød til at adressere, ellers kommer du til at klippe snegle til evig tid. Du skal forbedre forholdene for dem som spiser sneglene og deres æg. Det gør pindsvin, tudser og andre snegle som fx leopardsnegl, og sikkert også andre dyr jeg ikke kender til.

Hvis du vil gå den vej, så er det ting som:
  • Kvasbunker af haveaffald i et stille hjørne af haven til pindsvin. Min er under trampolinen, og der har boet pindsvin de sidste 5 år. Helt generelt skal der være plads til lidt rod og uorden i haven
  • Vand, det behøver ikke være et stort havebassin. Det kan bare være et lille fuglebad (jeg bruger et bålfad) og en nedgravet murerbalje bag skuret med en ”trappe” så dyrene kan komme op. Så er der noget for fuglene og noget for tudserne.
  • Masser af planter så der bliver noget for dyrelivet at leve af. Om du kører stramme staudebede eller vild med vilje gør ikke det store, der skal bare være mindre græs.
  • Redemuligheder for fuglene. Solsorten bor i hækken, gråspurvene har fundet sig godt til rette i kaprifolien, musvitterne bor i de par redekasser jeg har sat op
  • Undgå bar jord, tænk i bunddække så slipper du også for at luge så meget. Jeg har også en teori om at hvis der er masser af nem føde for sneglene i bunddækket så gider de ikke besvære sig med at kravle op og gå til angreb på mine andre og ”vigtigere” planter.
Om ovenstående er den bedste måde at tackle dræbersnegle på er jo individuelt, men jeg vil hellere bruge tid på at luge mine bede end at lave sneglesuppe 😊

Håber det kan give inspiration, skriv endelig hvis du har spørgsmål.

Mads
@ Mads. Så er vi enige, bortset fra at vi har 320 m2 græs strategisk anlagt på 1550 m2 grund. Vi har også pindsvin i haven. I de sidste mange år har vi været fri for dræbersnegle, men i år er der mange. Også nogle indslæbte med købe stedmoderplanter!
Jeg spidder sneglene på en bambuspinde med en strikkepind i enden og dumper dem straks ned i et glas med salt og ryster glasset. Om det er mindre pinefuldt end at blive ædt af et pindsvin, ved jeg ikke. Jeg flytter leopardsnegle til strategiske steder.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Hej Ingeborg

Det tænkte jeg nok vi var, for du er en af dem jeg har været inspireret af på diverse havefora de sidste mange år. Det er inspirerende hvad du og husbond har udrettet med jeres have gennem årene. Tusind tak for at dele ud af dine erfaringer!

Mads
Kanmandet skrev den 28-05-2024 09:00:09

Jeg spidder sneglene på en bambuspinde med en strikkepind i enden og dumper dem straks ned i et glas med salt og ryster glasset. Om det er mindre pinefuldt end at blive ædt af et pindsvin, ved jeg ikke. Jeg flytter leopardsnegle til strategiske steder.
Ingeborg

Den med salt anbefales ikke, tværtimod. På dette link kan man læse “Dræbersnegle kan ikke tåle salt, og kan derfor bruges til at aflive sneglene. Denne metode anbefales dog ikke, da sneglene lider en langsom og smertefuld død”

Og at spidde dem først kan da vist kun gøre pinen endnu større.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Køb nogle høns og en flismaskine, fremgansmåde er åbenlys.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis