Lime brækket plastic på dør til vaskemaskine

Håndtaget, der åbner døren på min Siemens IQ700 vaskemaskine, er gået i “baglås”.

Har fundet ud af, at en lille plastiktap på håndtaget der skal udløse låsepalen, er brækket af. Jeg har stumpen.

Men hvordan får jeg den lige limet på igen, så det holder.

Har dårligt erfaring med sekundlim og araldit 2-komponentlim.

I gamle dage ville man lige have opløst plasten med stenkuldsnafta, men det var vist giftigt af H til.

Så er der er trick med at opløse en legoklods i acetone og lime med “massen”. 

Hvad tænker i vil være en holdbar limning?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis stenkulsnafta kan opløse plastikken og dermed lime delene sammen, er det vel vejen. Du bliver ikke dårlig af den smule stenkulsnafta. Ellers findes der lim beregnet til plastic.
Acetone er også farligt.

fase
Den har jeg limet på med 2 komponent lim. Jeg har haft god held med Dana lim 332 Det er en hurtighærdende ( 2-3 timer) 2 komponent lim.  
Så må der vist ikke komme ekstra lim inden i den, men på bagsiden må du lægge en god pølse så det forstærker den. 
Der hvor der ikke er brudflager skal det ridses lidt op med sandpapir. 
Det kan limes ad 2 omgange først så det sidder korrekt og bagefter fylde en lille pølse på bagsiden. Du bliver naturligvis nødt til at blandet as 2 omgange også, bare ca. lige meget fra hver tud på et stykke pap. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 05-05-2024 18:03:32

Hvis stenkulsnafta kan opløse plastikken og dermed lime delene sammen, er det vel vejen. Du bliver ikke dårlig af den smule stenkulsnafta. Ellers findes der lim beregnet til plastic.
Acetone er også farligt.

 Det kan vist ikke købes mere af private netop pga  dets “farlighed.” Det har det ikke kunnet i mange år.  Det var som barn, jeg husker det brugt, til bla at lime legoklodser. De kom aldrig fra hinanden igen 🤣

Hvis du er heldig, så kan du finde et par bogstaver på plasten, som beskriver hvad det er.  
Der står f. eks PP på min sæbeskuffe.  
Og så kan man spørge google hvad man limer det med. 
f.eks: 
Kan man lime PP?
polypropylenens lave overfladespænding (31 mN/m) skal der en helt speciel limtype til for at få emnerne til at klæbe. Her anbefales en 2-komponent polyolefinlim (acrylatlim),

Det plejer ikke at være en dyr reservedel. 200 kr. vil jeg tro, at den koster. Hvis du har serienummeret på maskinen, så tager det ikke lang tid at finde den rigtige reservedel.
Du kan også gøre som jeg, og undvære håndtaget helt og bare trykke på låsemekanismen, når du skal åbne maskinen.  
Ja, ny reservedel lyder rigtigt. Special lim koster sikkert det samme.
Jeg har en gang knækket plastik på min hårtrimmer.  Dt bliver ikke udsat for belastning, så jeg har smeltet det  sammen med en loddekolbe og har tilføjet lidt mere smeltet plastik, lidt filament fra 3D printer spolen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis