Løbende vand fra installation?

Hej
Jeg har pludseligt opdaget at mit vandforbrug er steget vildsomt.  Nærmere et års forbrug på 2 måneder :(

Jeg har fundet frem til en slange til et afløb i min kælder der kontinuert løber vand ud af.

Slagen (rød pil) ser ud til at forbinde til et rør (blå pil) som fører koldt vand til varmtvandsbeholder (den er omme bag skillevæggen).

Der kommer også en masse andre rør ned som forbinder til ovenstående og der sidder to haner som det kan ses af billedet.

Problemet er opstået i oktober hvor vandforbrug er fordoblet og så er det kun blevet værre.  

Er der nogen ideer til hvad det kan skyldes? Jeg har tjekket alle haner og toiletter uden “held”.

Kan det være en defekt varmtvandsbeholder?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nok mere en defekt overtryksventil
prøv at arbejde lidt med den ventil slangen sider på
se lige hvordan den står så du får den sat på samme tryk igen
Tusind tak for input ville I dreje på grøn eller gul ?
Du skal prøve at aktivere den med gul markerede ventil. Den er måske kalket til, så den er utæt. Det ligner en ulovlig installation, hvis ventilen med slangen sidder før ventilen markeret med grønt i retning mod varmtvandsbeholderen.

fase
Hmmmm…. Virker til at hvad jeg troede var en hane bare en en kappe - dvs man kan ikke dreje på “den gule”. Føles som en løst-siddende kappe som måske skal pilles af?
Annonce
Har haft slukket på hovedhanen, men lukkede op og prøvede at dreje på den gule igen. Kunne heller ikke få den til det, men det var tydeligt at høre at der alligevel skete noget med strømmen af vand i røret da jeg pillede ved den. 
Du presser kappen til side så den går af, og så er der en pal som kan løftes. Det spuler så igennem med vand. Her kan du så håbe at det bliver tæt når du lukker igen. 
For at fejlfinde kan du jo følge slanger når du har set hvilken der giver vand.
Der er et par ulovlige forhold i den installation.
1. Hanen som du viser med grøn pil må ikke sidde imellem sikkerhedsventil og  vandvarmer. Når vand varmer op, så udvides det, og hvis hanen lukkes så kan det tryk der så kommer ikke slippe ud ved sikkerhedsventil. 
2. Man må ikke reducere rørets tykkelse efter sikkerhedsventil, og vandet skal kunne ses hvis det drypper ned i afløbstragt. Det ser endda ud til at det kommer igennem væggen fra et andet rum. 
3. Der skal være en kontraventil på røret lige før hane og sikkerheds ventil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tag den med gult markerede kappe af. Under den er der et "håndtag", du kan tage fat i og motionere ventilen. Måske kan du få ventilen til at være tæt. Ellers skal du få en VVS'er til at skifte den.

fase
Mange tak igen igen.  Jeg kan. simpelthen ikke få hætten af :( Jeg får fat i en vvs'er!
Jeg gav den et sidste skud - Fik drejet den (det var en hane) og fik åbnet helt og lukket igen. Desværre blev resultat at den blot løber endnu mere nu.  Men igen msnge tak for hjælpen. Det giver mening at hanen er defekt og så må vi se om en vvs'er ikke kan få skiftet den + kigget på installationen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis