belysnings-ideer for stue med loft-til-kip og hanebånd.

Vi er kommet til at købe et ældre hus, hvor der er en ca 4 x 8 meter stue med loft til kip med 6 hanebånd.  Der er el-udtag ved et af hanebåndende, og et helt oppe i midten. Jeg har en ide med at lægge et led-rør på oversiden af hver af hanebåndende, men jeg kan ikke finde et der er tilstrækkeligt lav-profil og/eller med begrænsning på siden så det ikke blænder ned i stuen, altså kun lyser opad. Lysstyrken skal selvfølgeligt også kunne justeres centralt for alle rør. 



Giver det mening, eller er der en bedre løsning?  Jeg bryder mig ikke om spots, det er min erfaring at de næsten altid kommer til at blænde på en eller anden måde.  
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet LED bånd?

fase
Led bånd kan være den rigtige løsning. Du skal kunne "skjule" en strømforsyning, og så have f.eks. lednings kanal imellem hanebånd som led bånd kører i der. På den måde lukker du lyset inde de steder hvor båndet skal gå til næste hanebånd. 
Det kan også trækkes i rør bag beklædning, men jeg går ud fra at det ikke er så net at pille ned og sætte op igen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige købt en "slange" til 230v her til vores kældertrappe hvor der ikke er ret højt til loftet.
Den er rund (dog med en tydelig for og bagside) og forbavsende "lige" i lyset. Det vil sige at hvor man normalt kan se hver enkelt diode er denne slange som en lang lyskilde.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ev elmand skrev den 05-05-2024 09:28:55

Led bånd kan være den rigtige løsning. Du skal kunne "skjule" en strømforsyning, og så have f.eks. lednings kanal imellem hanebånd som led bånd kører i der. På den måde lukker du lyset inde de steder hvor båndet skal gå til næste hanebånd.
Det kan også trækkes i rør bag beklædning, men jeg går ud fra at det ikke er så net at pille ned og sætte op igen

Det har jeg prøvet. Der var alt for lidt lys til at det kunne fungere - Nominelt 2000 lumen, men i forhold til andre kendte lyskilder nok mere i retning af 800-1000 lumen i alt. Jeg tænker omkring 1000+ lumens per hanebånd, det så skal kunne justeres ned i forhold til situationen. Hvis jeg skal fortsætte med denne løsning er problemet lige nu at finde led-rør med nok lys, i neutral lys-temperatur, som kan justeres i lysstyrke. (Jeg er ikke sikker på om alle led lyskilder kan justeres?). Jeg har allerede brugt timer p at sælge gennem Ikea, jemogfix, Bauhaus, Amazon osv hjemmesider, men de er alle designed til at kaste lys ned så bredt/spredt som muligt. Jeg har brug for lys det ikke breder sig for meget til siderne, also hovedsageligt op.


Men spørgsmålet er egentligt om jeg har set mig blind på denne løsning, og der måske findes en bedre løsning, selvom jeg ikke lige kan få øje på det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis