Lav/mos under maling på murværk

Har brug for noget hjælp som førstegangsejer af lejlighed og nyslået gør-det-selv kvinde :)

Under malingen på en pudset gavl (sydvest) gror der en form for lav/mos. Nogle steder med rødder ret dybt i murværket/pudset som giver huller når man skraber det væk. Det starter med mørke pletter i malingen, nogle steder med lang bevoksning og når man skraber det af er det også grønt nedenunder. 
Hvad er det? Hvordan fjerner man det bedst? Tænker efterfølgende at der skal rettes op på evt huller i pudset og efterbehandles med noget (imprægnering, maling eller lign.)

På forhånd tak! 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er der ikke nogen der har svaret i et par dage, så kan jeg godt komme med min teori som jeg dog ikke er sikker på. Jeg tror årsagsammenhængen er lidt anderledes end du går ud fra, mosserne gror ikke indefra men kommer udefra fordi der er gået hul i den malede overflade. Hvorfor er der så gået hul på den malede og pudsede overflade? Det kan være helt almindeligt slid, men jeg kan konstatere at på mit eget hus er der faldet en del mørtel ud af fugerne og min betontrappe, som var aldeles fejlfri sidste år, ligner nu noget der er lige til at rive ned, så tror der har været noget med vejret denne vinter der har været meget hårdt ved murværket. Måske har du fugt i dit murværk som får mosserne til at gro ekstra godt, hvordan har tagrenden det, er den tæt og renset? Er der udhæng på huset?
Vask det over med vand med en god slat Klorin i. Efter et par timer er det grønne væk.
Det er ikke noget at bekymre sig over. Men dine vægge trænger til ny maling.
Tak for svar. Det fik noget alge/mos fjerner og så må vi se hvordan det virker. Efterfølgende kommer der en ny klat maling, for det trænger da så gevaldigt må man nok sige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også