Mælkebøtter væk, efterlader huller

Hej 
Måske der er nogen have-kyndige her på forum? 

Forsøger at komme mælkebøtter til livs i vores have, som har været forsømt. Derfor er der en del mælkebøtter, som har fået lov til at give den lidt for meget gas. 

hvis man vil dem til livs på selve plænen, hvad gør man så? 

Er begyndt at pille dem alle op med rod med sådan en mælkebøttefjerner - men det efterlader nogle store  huller, jeg ikke lige ved hvad jeg gør ved. Er der et smart hack til noget smart jeg kan fylde i sådan et hul andet end bare... jord.. 
For problemet er at der er visse steder hvor der i en radius af 50cm sidder adskillige gigantiske plamager af mælkebøtteplante i plænen, som, hvis jeg piller det hele op, nærmest efterlade et krater på de fulde 50cm... Så de steder hvor det er slemt, ved jeg ikke helt hvad jeg stiller op med. 

nogle gode råd til at komme mælkebøtter/mælkebøtteplanter til livs i plænen? 



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med så mange mælkebøtter kunne jeg godt fristes til at bruge noget “plænerens”. Hvis du trækker den mængde mælkebøtter op, skal du efterfølgende jævne jorden ud, og så nyt græs.

Søren O
Der skal lidt jord i når det er så mange på 1 sted. Hvis man tager dem enkeltvis, så betyder de huller ikke noget. En gang imellem rammer man ved siden af og må så tage mælkebøtten i 2 omgange. Den klump der så kom op først uden bøtten, bliver skubbet hen i hullet. 
Du kan glæde dig over at det kun er i april og første halvdel af maj de blomstrer. 
Når du vil dem til livs så skal du have ALLE op, inden de sætter frø, og de skal fjernes fra plænen. Selv om blomster ligger og er trukket op, så modner de alligevel. 
Er du dygtig så bliver det til langt færre bøtter i løbet af 2 - 3 år, med en måneds indsats hvert år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene. 
Det vigtigste er vel at de ikke får lov til at gå fra gule til grå og drysse ud over det hele? Kan man bekæmpe dem ved blot at gå og sørge for at alle gule mælkebøtter fjernes helt - altså så ingen får lov til at afblomstre og drysse derudaf?.. ​eller kan de ​også "formere" sig på andre måder ​der ikke har noget at gøre ved selve blomsten? 
De kan kun fomere med frø. Så det er ok at fjerne alle gule blomster. Der er bare det ved det at samme plante sætter blomster over en periode, så ved at tage planten op, så bliver man fri for netop denne plante. 
Får du alle blomster væk så får du færre om et par år. Men der blæser stadig nogen ind fra vejkant nabo osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg plejer at fylde hullerne med lidt topdress iblandet græsfrø, der hvor det er nødvendigt. De manuelle jern fjerner meget mindre jord end dem, hvor man ikke skal bukke sig ned.

Herhjemme er vi uenige omkring mælkebøtter. Konen synes de er pæne. Jeg fjerner dem. Det er jo en smagssag.

Det bedste er efter sigende en robot. Men det er også en smagssag (og et penge spørgsmål)
Annonce
Jeg har robot, og der hvor den kører er mælkebøtter "krybende" altså den hugger de fleste hoveder af men der er stadig nogen som den ikke når. 
Jeg har haft krig imod mælkebøtter på " den pæne del" af haven i flere år medens haven bag værkstedet hvor der er en lille urtehave og flere frugt træer er det helt gult nu ( snart hvidt af frø ) Så den i familien som elsker mælkebøtter kan bare stille sig hvor der er bedst udsigt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bruger en planteske og skærer roden over 5-10 under jorden. Hiver kun planten og roden med op. Det har jeg gjort de sidste par år, et par gange om året, så efterhånden er der ikke mange mælkebøtter tilbage.

Hvis det ikke var for konen, så havde jeg ladet dem gro - de ser så flotte ud. Havde nok også lavet indkørslen om til vild have i stedet for græsplæne.
Thomas_Mygind skrev den 04-05-2024 17:41:33

Bruger en planteske og skærer roden over 5-10 under jorden. Hiver kun planten og roden med op. Det har jeg gjort de sidste par år, et par gange om året, så efterhånden er der ikke mange mælkebøtter tilbage.

Hvis det ikke var for konen, så havde jeg ladet dem gro - de ser så flotte ud. Havde nok også lavet indkørslen om til vild have i stedet for græsplæne.

 Det er i hvert fald enklere og hurtigere at lade dem stå 😅

Dandelion , løvetand , eller mælkebøtte , kært barn har mange navne . det er da en dejlig forårsbebuder , de kommer og blomster og så forsvinder de totalt igen , så det er spild af tid at ligge og grave dem op , nyd dem mens de er her i den korte tid , og så kan alt på mælkebøtten spises , og et lille fif , man kan forlænge mælkebøttens blomster tid ved at fjerne de gule blomster , og denne her mælkebøtte er sjov at have i sin have , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg har næsten opgivet kampen mod mælkebøtterne, plænen får en gang plæneren ca hver 2 år så er det .

Men en brakmark på øst og vest siden, er det virkelig op ad bakke  

Her udsigten til vest og det er ikke raps, men mælkebøtter, for en uge siden var den mere gul, nu er skidtet ved at springe i frø.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis