Tegningsprogram

Hej

Så blev udestuen afsluttet og det er nu blevet tid til tilbygningen.
Den skal indeholde et soveværelse.
Men hvad skal jeg designe det med?
Hvad bruger i af værtøjer til at tegne med?
Er der noget gratis derude som man kan bruge.
​Og jo jeg har kigget og installeret et par stykker (linux) men ikke noget jeg umiddelbart fandt brugbart.

/lars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikea har et tegneprogram på deres hjemmeside, hvor du kan vælge rum størrelsen, placere døre og vinduer og så kan du møblere det med ikeas møbler  
Det findes i Design & Planlægning
Der er forskellige gratis programmer. Der er meget stor forskel på hvad de er egnet til.
Hvis det er tegninger til bygningskonstruktion, vil det være avancerede programmer, der vil tage en del tid at lære at bruge. Hvis det skal være helt gratis eller uden restriktioner, er der kun et meget lille udvalg.

Tidligere var Googles gratis SketchUp meget populært til den type tegninger. Nu har de solgt det, og det er kun en skrabet version, der er gratis. FreeCad er gratis i den fulde version, men skulle være meget besværligt at bruge til bygningskonstruktion.
DLG skrev den 02-05-2024 14:13:18

Ikea har et tegneprogram på deres hjemmeside, hvor du kan vælge rum størrelsen, placere døre og vinduer og så kan du møblere det med ikeas møbler  
Det findes i Design & Planlægning

 Tak for indspark. Havde håbet på noget lidt mere avanceret 😁

GodeVen skrev den 02-05-2024 15:23:16

Der er forskellige gratis programmer. Der er meget stor forskel på hvad de er egnet til.
Hvis det er tegninger til bygningskonstruktion, vil det være avancerede programmer, der vil tage en del tid at lære at bruge. Hvis det skal være helt gratis eller uden restriktioner, er der kun et meget lille udvalg.

Tidligere var Googles gratis SketchUp meget populært til den type tegninger. Nu har de solgt det, og det er kun en skrabet version, der er gratis. FreeCad er gratis i den fulde version, men skulle være meget besværligt at bruge til bygningskonstruktion.

 Jeg har prøvet Freecad men gav op da det kun var for at dokumentere min udestue.

Det virker ikke intuitivt og bare det at prøve, at sætte mål på kostede mig timer - inden at jeg måtte give op og tegne i hånden 🫣
En tilbygning kræver en del mere dokumentation og beregninger så der er nok ingen vej udenom at bruge noget tid på at studere lidt. 
Hvis du skal tegne i 2D, så prøv at kigge på  QCAD. Der findes både en gratis udgave, og en Pro, til en meget rimelig pris.

https://www.qcad.org/en/

Youtube tutorials

En anden gratis mulighed er LibreCad, men det er jeg aldrig blevet gode venner med.



Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Annonce
Det er avanceret  
Det er 3D, man kan rotere og det ser godt ud. 
Jeg har tegnet mit køkken og så købt alle skabe, som på billedet. 

Ok, nu kan jeg se at det skal være tegneprogram til teknisk tegning.  
Du kan prøve DesignSpark, hvis det kan bruges.  Jeg tror det er gratis.

Regmos skrev den 02-05-2024 16:13:35

Hvis du skal tegne i 2D, så prøv at kigge på  QCAD. Der findes både en gratis udgave, og en Pro, til en meget rimelig pris.

https://www.qcad.org/en/

Youtube tutorials

En anden gratis mulighed er LibreCad, men det er jeg aldrig blevet gode venner med.


 Det ligner noget jeg kan bruge.

Tak for hjælp!
DLG skrev den 02-05-2024 16:27:51

Det er avanceret  
Det er 3D, man kan rotere og det ser godt ud. 
Jeg har tegnet mit køkken og så købt alle skabe, som på billedet. 

 👍

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis