Skæv gammel hoveddør

Jeg har netop købt et ælde træhus, som har en ligeså gammel fordør.
Den gaber lidt i øverste højre hjørne og dette kan ikke rettes op ved at stramme på hængsler og skruer, som jeg har forsøgt.
Jeg tænker at man måske kan rette den på anden vis, men ved ikke hvordan.

Er der nogle kloge hoveder derude, som har ideer?

Pft 😊
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har døren 3-punkts lås?

En bekendt klagede over at hans næste nye dør var skræv. Producentes svar var at han skulle blot tække op i håndtaget, hver gang han lukkede.

Velkommen til. Du ​behøves ikke at sende dit indlæg flere gange. Hvis du bliver utålmodig, kan ​du blot kommentere dit eget indlæg, så kommer det i ​toppen igen.

Umiddelbart ser det ud til at døren hænger skævt, det ser ud til, at der er større afstand mellem topstykke på døren og overkarmen.
Hvis det er tilfældet, skal øverste hængsel på karmen længere ind mod muren, eller også skal nederste karmhængsel, længere væk fra muren.
Det er fordi døren "hænger". det vil sige at den side af døren med lås, er faldet ned i forhold til den side med hængsler.
Det er sågu ikke særlig nemt at lave...
En metode er at løfte døren af og lægge den på et bord elle et par bukke med indersiden opad.
Så tvinger du ved hjælp af et par lange skruetvinger diagonalt døren til den rette form (så den bliver i vinkel).
Hvis du ikke har skruetvinger, kan du måske bruge reb, som du strammer ved at sno det.
Når døren er rettet skruer du en 9 mm krydsfinerplade på hele fladen under vinduerne, (for at holde formen) -brug masser af skruer.
Denne metode koster stort set kun arbejde, men krydsfinerpladen er jo ikke særlig pæn.
Hvis det skal gøres endnu bedre, tager du glassene ud af døren inden du retter.
Glassene skal så genindsættes på en bestemt måde for også at holde på dørens form, men det kan du læse om eller spørge om, hvis du kommer dertil.


Venlig hilsen
Knud
jhb skrev den 29-04-2024 15:41:14

Umiddelbart ser det ud til at døren hænger skævt, det ser ud til, at der er større afstand mellem topstykke på døren og overkarmen.
Hvis det er tilfældet, skal øverste hængsel på karmen længere ind mod muren, eller også skal nederste karmhængsel, længere væk fra muren.

 Det ser desværre ud til at dette allerede er blevet gjort tidligere. Så måske den har været skæv længe..

Annonce
Det er da sandsynligt. 
Kan du ikke tage et foto udefra, som viser dørens placering i karmen?

Det ligner lidt for mig, at top beslaget er trykket lidt indad og bund beslaget er trukket ud. Så måske man allerede har forsøgt at rette op på skævheden på et tidligere tidspunkt?
Ja det kunne det godt tyde på.
Prøv at lægge et par tynde skiver under hvert hængsel.
Du skal have døren af, og "pinden" skal gå igennem hullet i skiven.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis