Nedbrydning af krybekælder

Hej LDS!

Vi er ved at gå i gang med at renovere vores badeværelse i vores ældre landhus, men vi er lidt usikre på, hvordan vi skal tackle nedbrydningen af krybekælderen under badeværelset. Med det høje grundvand her i området er vi bekymrede for, hvordan vi bedst kan gøre det sikkert og korrekt.

Skal vi tage kampen op selv, eller er det bedre at få professionel hjælp? Hvis vi gør det selv, hvad er den bedste fremgangsmåde med det høje grundvand? Tak for jeres råd!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Plejer der at komme vand i krybekælderen ?
få lavet omfangsdræn , det eneste der virker
Vær opmærksom på flere ting. Få evt. entreprenør/kloak til at besigtige projektet for at få input herfra, samt ​tilbud.

1. Hvad består jorden af, sand/ler? Dette har stor betydning for om f.eks. omfangsdræn virker ved højt grundvandsspejl.

2. Ved opbygning af terrændæk hvor der før har været krybekælder skal det vurderes om jord kan bære det nye betondæk (bæredygtigt). Specielt ved højt grundvand kan der være problemer.

3. Da det er en ældre landejendom kan sokkel være meget høj, hvilket giver gode muligheder for opbygning til tør konstruktion. Hvis ikke høj sokkel skal man sørge for at kappilarbrydende lag er over grundvand. Hvis dette ikke er muligt se pkt. 1

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Hej ATCM

Tak for et fyldestgørende svar - jeg vil forsøge at svare efter bedste evne.

1. Jorden er meget leret her i området. Vi har før overvejet dræn rundt om huset, men fik her at vide, at vi skulle være opmærksom på ikke at tørre jorden rundt om huset for meget.

3. Korrekt at der er højt fra bund til top - vil skyde på der er et sted imellem 1 og 1,5 meter fra bund krybekælder til underside af badeværelsesgulv.

Vi må få fat i en fagperson til at komme med råd og vejledning. Umildbart så ser “væggene” i krybekælderen sunde og fine ud. 
Annonce
Hej ATCM

Tak for et fyldestgørende svar - jeg vil forsøge at svare efter bedste evne.

1. Jorden er meget leret her i området. Vi har før overvejet dræn rundt om huset, men fik her at vide, at vi skulle være opmærksom på ikke at tørre jorden rundt om huset for meget.

3. Korrekt at der er højt fra bund til top - vil skyde på der er et sted imellem 1 og 1,5 meter fra bund krybekælder til underside af badeværelsesgulv.

Vi må få fat i en fagperson til at komme med råd og vejledning. Umildbart så ser “væggene” i krybekælderen sunde og fine ud. 
Ok. Med så høj sokkel er det måske mere oplagt med en opklodset konstruktion. Selvbærende betondæk på svalehaleplader eller lign. Evt en let opbygning.

Opmærksomhed på ikke at afspærre friskluftriste i sokkel, og ellers etablere nye riste for at opretholde en sund krybekælder.

En høj velventilleret krybekælder er en god konstruktion ved højtstående grundvand (måske derfor huset er bygget såden oprindeligt).

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Men vil det være helt tosset at nedbryde krybekælderen? Altså en opbygning i stil med stabilgrus, et kapilærbrydende lag, isolering, fugt/radonspære og beton med gulvvarme? 
Det ville blive en meget høj opbygning hvis jeg forstår din konstruktion korrekt.
Husk også at bunden af din krybekælder ikke nødvendigvis i sin tid er udgravet til bæredygtigt lag. Du risikerer at skulle grave yderligere ud og hermed skulle fylde op igen efterfølgende, med risiko for at skulle opbygge bærende lag på over 1 meter som underlag for isolering mv. . Men det kan lade sig gøre. 🙂

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Jeg ser hvad du mener. Jeg tror jeg vil se på det selvbærende forslag du skrev ☺️
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis