Montering af Hårdttræs terrassebrædder med skjulte skruer

Hej alle i kloge Lav_Det_Selv' ere.
Jeg er ved at lægge hårdttræ brædder på min terrasse. (Jotoba 21mm x 145mm)

Jeg vil gerne have skjulte skruer monteret skråt ned i kanten af brædderne, og jeg har skannet Google efter forskellige værktøjer til formålet. Jeg har fundet en håndfuld forskellige værktøjer, som både styrer afstanden mellem brædderne og  styrer at skruerne sættes skråt ned i kanten af brættet.  

Beskrivelsen af nogle af værktøjerne siger dog at de kun er til blødt træ (fyr, superwood, Termowood o.s.v.) mens   jeg andre steder har set at man tilsyneladende godt kan bruges f.eks. NKTs værktøj til hårdttræ.

Måske er forskellen om de er beregnet til forboring eller om de kun er til at styre selve skruen. 
Men det kunne vel også være at hårdttræs terrassebrædder (21mm) er tyndere end fyrretræs terrassebrædder, så skruen  sidder mere yderligt i kanten af hårdttræ brædderne end den vil gøre i fyrretræs brædder.

Jeg kunne naturligvis også sætte skruerne -helt traditionelt-  lodret i brædderne i undersænkede huller, og så lime propper i med efterfølgende slibning, men jeg vil gerne undgå de ekstra arbejdsgange det kræver for  de 1200 skruer, der skal monteres.

Der må være nogle af jer der har prøvet dette i virkeligheden. Hvad er jeres erfaringer?

 -------

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis monteringsanvisning på brædderne ikke forseskriver skjult montering i siden, så tænker jeg du kan glemme alt om erstatning hvis brædderne flækker til højre og venstre 😉 
Hej Martin.v
Ja, det tror jeg også du har ret i. Det er bare ikke alle leverandører der siger noget om det. Mit håb var at der var nogen der havde fundet et bræt der var godkendt til det. F.eks et tykkere bræt. 


 -------

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis