Vaskesøjle på badeværelse - regler?

Jeg skal snart i gang med at renovere badeværelse - og i den forbindelse skal jeg have lavet plads til en vaskesøjle med vaskemaskine og tørretumbler. Jeg kan læse mig frem til, at der skal være 120 centimeter fra en vaskemaskine til armatur/bruser, hvis bruseren ikke er gemt bag en lukket brusekabine.
Jeg vil helst undgå en lukket brusekabine, da det er et lille badeværelse, og det vil give mere luft og plads, at benytte bruseforhæng.

Så mit spørgsmål er: ændrer det på 120 centimeters reglen, hvis vaskesøjlen er lukket? Altså, hvis der er låger på, så vaskemaskinen og tørretumbleren ikke kan rammes af vand fra bruseren? Eller hjælper det ikke, fordi lågerne teknisk set kan være åbne, mens man går i bad?

Eller kan jeg gøre noget andet for, at scenariet på billedet bliver lovligt?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 120 cm. gælde fra bruseren til den faste installation. Du kan se det i videoen, jeg har linket til. Så placer stikkontaktene uden for de 120cm og vælg schukostikkontakter, så ​passer stikkene fra maskinerne i stikkontakten.
El i badeværelse

fase
Hej S. Fabrin,

Jeg har bare kigget på denne side: https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/elektrisk-materiel-badevaerelser

Her skriver de specifikt "Vær' opmærksom på, at der er særlige regler, når det gælder en vaskemaskine. Den må nemlig slet ikke være i område 1 - uanset om den er fast tilsluttet eller tilsluttet med en stikprop.". Og så viser de det billede, som jeg også har vedhæftet i mit opslag (med et kryds over vaskemaskinen). Det tænker jeg betyder, at selve maskinen ikke må være under 120 centimeter fra bruseren - og ikke kun den faste installation? 
Kan du flytter blandingsbatteriet så du overholder de 120 cm?
Har du overvejet at sætte glasdøre, der foldes ind i brusekabinen, i, så du ikke kan komme til at sprøjte vand på vaskesøjlen. Dørene fås så de foldes ind i brusekabinen.

fase
Det ser desværre ikke ud til, at jeg kan placere blandingsbatteriet, så der er over 120 centimeter til vaskemaskinen. 
Jeg havde også overvejet de sammenfoldelige brusekabiner, men der er flere elektrikere, som specificer, at den type skillevæg ikke fjerner kravet om 120 centimeter, fordi man kan tænde bruseren uden at brusevæggen er slået ud. Fx her https://www.frederiksbergs-elektriker.dk/elektriker-til-baderum-elinstallationer-regler-og-afstand-i-badevaerelse/

"En bruser kan have skillevægge, der gør det umuligt at nå et elektrisk apparat (for eksempel en vaskemaskine) fra bruseren. Badeforhæng og skillevægge, der åbner udad, tæller ikke med, da man så kan bruse uden at skillevæggen er lukket.".
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis