Limtræsbjælke til altan?

Hej.

Jeg har en plan om at lave en altan foran mit hus.
Tænker at det bliver et vinkelprofil i stål der boltes på facaden, og en "bro" ude foran (afstand til facaden 2-2,5 meter. "broen" bliver et par lodrette stål bjælker, og en limtræsbjælke hen over disse, et spænd mellem disse på 4,5-5 meter og et udhæng på hver side på ca 1 meter.  Fra facaden, hen over "broen" lægges der tryk imprægnerede strøer (45 x 145), med et udhæng ud foran broen på ca 1 meter og selve gulvfladen bliver forventeligt Cumaru terassebrædder, gerne Ipe, men Ipe er desværre blevet megte dyrt..... Altanen forventes udstyret med et glasværn, og gerne et hvor der er en bundprofil der skrues fast i gulveplankerne, og der så monters en lodret glasflade i dette profil. En "let" og meget lidt synlig form plus der bliver afhegnet grundigt for vinden....

Den påtænkte limtræsbjælke til "broen" må gerne være tryk imprægneret, men kan man få det? og uanset om det ender i en hvid eller trykimprægneret, hvilken dimmension skal den så være i? Gerne link til gode indkøb og dimmensiond tabeller.....

Nåe ja de to lodtrtte bjælker skal stå på en stor støbt beton klods 0,5 x 0,5 og en meter dyb, der monteres så 4stk rustfaste M16 gevindstænger der giver mulighed for at højde justere på bjælkerne. Men placeret så dybt at kun bjælkerne hommer til at gå gennem den kommende flisebelægning på terassen under altanen.

"Keep it simple" / "less is more" er mit ønske for udseendet på altanen. Også selv om det måske giver mere arbejde med etableringen..... Og i den forbindelse vil limtræsbjælken, der males hvid, matche nogle andre bygnings detaljer, om end det her er andre materialer. Min husfacade er vandskuret hvid.



MVH Njord
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også