Udendørs lamper med PIR sensor udfordring

Hej

Næste udfordring i datters række - huset, der bliver ved med at "give".

På hendes skur har de tidligere ejere monteret 2 lamper, der styres af en sensor. Det hele er forbundet til en kontakt. Problemet er bare, at når man tænder for kontakten, så tænder lamperne og lyser konstant. Har prøvet flere indstillinger på sensor.

Jeg har åbnet PIR sensoren (fra Harald Nyborg) og kan ikke forstå at den overhovedet har kunnet virke (hvis den da her det), for der er kun 2 ledninger ind i sensor og tændledning er slet ikke forbundet, som den efter min opfattelse burde være til lamperne (se billede).

På indgangsledningerne kan jeg måle ca. 60 Volt mellem N og L, hvor det vel burde være 230 Volt. Tager jeg ledningerne fra sensor, måler jeg 220 Volt på dem. Hvor jeg så underligt nok kan måle 228 Volt ved kontakten, der sidder ca. 3 meter fra sensor. Har en ide om, at sensor er defekt, når der kun er 60 Volt over N og L indgang, og det så også er forklaringen på at lamperne lyser hele tiden.

Men gåden er, hvordan dælen kan det virker uden ledning på tændklemmen. Kan desværre ikke følge ledningerne mellem kontakt > sensor > lamper, da de sidder inde i væggen.

Kan sensor virker med den viste ledningsforbindelse (jeg tænker Nej) ?


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sensor har ingen funktion.
Måske tidligere ejer har haft brugt jord-ledningen i kablet til tændledning, og så klippet den af for at undgå anmærkning i elrapporten.
Afbryderen er sikkert forbundet, så den overstyrer sensoren. I nogle tilfælde er det rart at lyset ikke står og tænder/slukker hele tiden f.eks. hvis man sidder stille.
Er du sikker på at sensoren overhovedet er forbundet til lamperne? De to ledninger brun og blå, der kommer udefra, ser ud til at være forbundet til sensorens tilgang. Der er tilsyneladende ikke forbundet noget til afgangen. Prøv at finde ud af om de to ledninger, der kommer ind i sensoren, kommer fra afbryderen eller går til lampen.

fase
S. Fabrin skrev den 24-04-2024 22:15:03

Er du sikker på at sensoren overhovedet er forbundet til lamperne? De to ledninger brun og blå, der kommer udefra, ser ud til at være forbundet til sensorens tilgang. Der er tilsyneladende ikke forbundet noget til afgangen. Prøv at finde ud af om de to ledninger, der kommer ind i sensoren, kommer fra afbryderen eller går til lampen.

 Den må være forbundet til lamperne på en eller anden måde. For hvis jeg tager dem fra sensoren, så slukker lamperne.

Prøv også at se på forbindelserne i lamperne. Jeg mener som jenshøj, at sensoren ikke tænder for lamperne.

fase
S. Fabrin skrev den 24-04-2024 22:20:59

Prøv også at se på forbindelserne i lamperne. Jeg mener som jenshøj, at sensoren ikke tænder for lamperne.

 Det tror jeg heller ikke den gør, men de har forbindelse på en eller anden måde, da lyset går ud, hvis jeg tager de to tilgangsledninger brun og blå ud af sensor. Og underligt, at jeg måler 60 V over dem, når de er monteret til sensor og 220 når de ikke er. Det siger mig noget om, at sensor er defekt og belaster spændingen.


Men stadig tænker, jeg ikke den har virket uden tændledning til lamper, og der kunne det med den afklippede jordledning være en forklaring. Dog har de monteret en ventilator i skuret, hvor de lystigt har brug jordledning  til tændledning til ventilator, og den er ikke klippet. Så det taler imod tanken om en afklippe jord i sensor.
Annonce
Årsagen til de 60V er ikke at sensor belaster spændingen. Hvis der skulle "brændes 60 V af over sensor så ville den hurtig komme i brand. 
Den kan sidde i serie med noget LED pære. 
Er forholdet det samme når ledninger er afmonteret uanset om du tænder afbryder. 
I dit oplæg skriver du at afbryder tænder lamper, men senere at de lyser hele tiden ? ? men det kan være når afbryder er tændt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et par billeder af forbindelserne i lamperne kan måske kaste lidt mere lys over forbindelsene.

fase
Ja kontakt slukker lamper (strømmen afbrydes) og der er ikke 220V over ledningerne mere. Og lamper slukker.

Men det du skriver med serie kan give mening. De 2 lamper har 2x2 LED pærer. Men kan sensor virke (tænde/slukke) lamper, når den sidder i serie?  Og der er ikke er forbindelse til tændtedning i sensor?
Nej det kan den sikkert ikke, og det virker vel heller ikke. Så jeg vil tro at du kan måle ca.170 -180 V over en lampe, når nu der er 60 v over sensor. Det kan sikkert få lamper til at lyse. 
Det er ikke noget jeg har erfaring med, blot almindelig el-teori.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her er billeder af forbindelser til de 2 lamper. De giver ikke rigtig noget svar. Men det er desværre ikke til at se kablingen, da den ligger inde i væggen.

Jeg prøvede med en polsøger om jeg kunne finde fasen på tilgangsledningerne til sensor (blå og brun), men der er ingen lys i polsøger på nogen af dem. Underligt, når jeg kan måle 220V over dem.

Når tilgang er koblet på sensor, måles 60V over tilgangen og samtidig kan der måles 196V ved begge lamper. Så ev elmand du har nok fat i noget med seriekobling af sensor med lamper. Men det kan jeg ikke forstille mig burde virke, med at sensor kan tænde. Der skal tændledning forbindes, men det er den ikke.

Ender nok med, at installationen skal laves om (eller laves en ny "ved siden af" den gamle).
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis