Pris på stillads og alternativer

I et af vores utallige projekter skal vi have revet en eksisterende bolig ned. Boligen har desværre eternittag med asbest. Det er hvad det er. Vi har fået en pris på nedrivning og selve nedbrydningen ser fin ud. Men taget er mig noget bekosteligt, særligt prisen for opsætning af stillads. 
Stilladset alene skal koste fucking 70K og hertil kommer så selve afskaffelsen af taget. 
Giver det mening at stilladset skal koste 70t og er der alternativer, f.eks lift?
Bh Tannermannen
I et af vores utallige projekter skal vi have... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak DIY's - det var ikke for at starte en diskussion om hvor farligt asbest er. Jeg er pisseræd for det men omvendt vil jeg også gerne spare hvor der kan spares. Her snakker vi jo trods alt en besparelse på 20 kasser rødvin. Selv når værnemidlerne er købt. 
Der er utroligt mange der "pisse bange" for asbest. Det er der ikke noget at sige til, når historier om asbest bliver sammenliget uden hensyn til mængder. Det virker helt absurd når en tråd om nedtagning af et over 50 år gammelt tag, skal sammenlignes at arbejde i 10 år eller mere på asbestfabrikken i Ålborg. Der var mange der var grå af asbeststøv efter en arbejdsdag. At nedtage et gammelt eternittag, får man kun en brøkdel af det støv en udsat arbejder fik på asbestfabrikken i løbet af 10 minutter. Man bliver absolut ikke grå af asbeststøv, efter at have taget et tag ned.

En af mine venner var i kort tid i 80'erne ansat i en fabrik, der lavede bremsebakker af asbest på dispensation. De kunne godt blive grå af asbeststøv efter en arbejdsdag. Dem der havde være ansat i mange år, blæste sig rene med trykluft efter en arbejdsdag, på trods af at det var forbudt. Så jeg har lidt svært ved at leve mig ind i den paniske angst mange har, når blot de ser noget med asbest. Kan vi lige få mængderne med, inden vi går i panik.

Og husk, det er formen på asbeststøvet, der er farligt. Det sætter sig i lungerne og lungernes rense-system kan ikke få det ud. Alt støv kan indeholde støv med tilsvarede form. Man bør generelt passe på sine lunger, og bruge værnemidler så man ikke indånder støv i store mængder.
Hvis man læser lidt om det står der flere steder klart og tydeligt, at kræft forårsaget af asbest er meget sjældent hvis man ikke har været udsat for store mængder.
Læs f.eks. her hvor der bl.a. står at “Vi ser dog næsten kun sygdommen hos mennesker, der har været massivt og/eller langvarigt udsat som fx hos dem, som er vokset op og har gået i skole tæt på eternitfabrikken i Aalborg”

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er helt korrekt JohnLarsen men det er ikke den historie der kører i offentligheden. Jeg har tidligere fået "tæsk" her på siden for at nuancere debatten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis