Atenne udtag og trække kabler i murstensvæg

Hej alle

Jeg håber, at I kan gør mig klogere på følgende. Kort om baggrunden, så er vi beboende i en ældre københavner lejlighed og jeg er pt. ved at fræse stikkontakter ind i væggen (en elektriker vil samle selve de nye kontakter). Ikke det mest komplicerede arbejde, men jeg har alligevel tre punkter.

1. Antenneudtag. I det gamle antenneudtag på væggen har jeg tilslutning til både radio og tv. Det fylder svarende til et FUGA 1,5 modul. Imidlertid bruger jeg ikke radio, reelt heller ikke tv - men det kan da blive aktuelt engang. Så jeg ville høre om der er nogle antenne udtag på markedet (gerne LK kompatibelt), som kan fås i enkelt modul? Jeg er faldet over denne her, men aner ikke om det passer til LK og vil virke https://www.avxperten.dk/antenne-slutdaase/antenneudtag-tv-han-stik-hvid-legrand.asp

2. Dataudtag: Som i tilfældet med antenneudtaget har det eksisterende udtag to udgange. I praksis har jeg kun haft ét i brug, som min router har været forbundet til. Er det muligt at nøjes med en enkelt udgang?
Findes der en stikkontakt, som magter både at håndtere data og antenne i samme?

3. Kabler trukket i murvæg. Jeg har lavet rillen i mursten (hammer og mejsel, puha). Men hvordan fæstner jeg kablet fast til murstenen. Tidligere i en trævæg har jeg brugt kabelsøm, men de vil jo næppe kunne fæstne sig i mursten. Så hvad gør man i denne sammenhæng?

Jeg håber, I kan gøre mig klogere. Mange tak :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
1. 
Når man ser video fra reklame på dit link så passer deres 1,5 modul i lk dåse så mon ikke også den 1 modul passer. 
2.  
LK har modul som indeholder både tv. radio antenne som du har nu og plads til dataudtag. Det er 2 modul og skal placeres vandret. Det er da den pæneste løsning. 
Vær opmærksom på at den jeg har LINK til er en slutdåse, så antenne ledning kan ikke sløjfes videre til næste udtag. 
3
Kabler behøver ingen fastgørelse andet end den mørtel de mures ind med. Men det skal  fastholdes sporadisk så du kan komme til at mure det fast uden at det skubber den våde mørtel ud. Du bruger almindelige søm skråt som bankes skråt ind i fuger eller skruer, på sådan en måde at netop sømhovede eller sømmet der bøjer fastholder kablet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak, Erik! Projektet går stille og roligt fremad mellem børn og arbejde. 😃 Datastik er bestilt, men ved du tilfældigvis om man kan skifte fra to til ét Ethernet udtag (og hvad gør man med den overskydende ledning i så fald - en samlemuffe?). 
Ethernet kabel klippes bare over, og der behøves ikke samlemuffe. Du skal vide at det er den rigtige du klipper, så du kan tage den ud i den anden ende også. 

Erasmus skrev den 11-05-2024 12:08:50

Mange tak, Erik! Projektet går stille og roligt fremad mellem børn og arbejde. 😃 Datastik er bestilt, men ved du tilfældigvis om man kan skifte fra to til ét Ethernet udtag (og hvad gør man med den overskydende ledning i så fald - en samlemuffe?). 

Ledning kan du afmontere fra keystonen (den grønne) hive keystonen ud og så sætte et blænddæksel i.

Mht dine oprindelige spørgsmål kunne det måske være relevant med elektrikerrør eller flexrør i stedet for direkte indmuring. Vær obs på at netværkskabler og antennekabler skal være godkendt til indmuring. Og bruges der rør må de ikek ligge is amme rør som strømkablerne

Og tricket med at bruge et søm til  t fastholde ledning i væggen er ok så længe du husker at fjerne sømmene igen inden du murer helt til. Da søm ikke er godkendt til kabelfastgørelse.

Og så standardnoten om at indmure kabler og sætte dåser i væggen mm. kun må udføres af autoriseret el-installatør.
Rillerne i væggen må du dog godt selv lave.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Buller har du overvejet at læse videre til elektriker? Selvfølgelig må men gøre kabler fast med søm eller skruer i riller inden de bliver fastgjort med mørtel elle hvad mureren vælger. Fastgørelsen udgøres af det mureren vælger og ikke af søm eller skruer. Indmuringsdåser fastgøres af elektrikeren med skruer eller søm.  Dåser til andet end stærkstrømsinstallation, må indmures af alle.

fase
Annonce
Buller27:  Hvor ser du at mørtel er godkendt til fastgørelse. ? Det er fint at besvare spørgsmål som man ved noget om   
Nu har Fabrin så nydelig forklaret det. 

S. Fabrin skrev den 12-05-2024 16:19:52

Buller har du overvejet at læse videre til elektriker? Selvfølgelig må men gøre kabler fast med søm eller skruer i riller inden de bliver fastgjort med mørtel elle hvad mureren vælger. Fastgørelsen udgøres af det mureren vælger og ikke af søm eller skruer. Indmuringsdåser fastgøres af elektrikeren med skruer eller søm.  Dåser til andet end stærkstrømsinstallation, må indmures af alle.

Nej jeg holder mig til at have undervist dem på uni :-) (godt nok maskinmestre) og være med i DS standardudvalg.
Der må ikke anvendes fastgørelsesmateriel i byggeri, der ikke er markedsført(og derfor overholder relevant lovgivning for byggeprodukter) som fastgørelsesmateriel. Søm, skruer og lignende kan skade kablet. Hvis en indmuringdåse af producenten tillades fastgøres med søm er det selvfølgelig ok.

Deraf skrev jeg "standardnote" da OP skriver han er ved at installere stikkontakter som han det ikke er lovligt at gøre selv..

ev elmand skrev den 12-05-2024 17:15:07

Buller27:  Hvor ser du at mørtel er godkendt til fastgørelse. ? Det er fint at besvare spørgsmål som man ved noget om   
Nu har Fabrin så nydelig forklaret det. 

Hvis kablet er godkent til indmuring så er mørtel godkendt til fastgørelse (en del af CE mærkning for den relevante klasse af byggeprodukter). En del kabler er ekempelvis ikke godkent til indstøbning i vibreret betonprodukter. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
De kan ikke indmures uden fastholdelse i rillen. Og det har i mine snart 60 år været med "bøjede søm" Jeg ser ikke andre materialer som er bedre egnede. 
Der er naturligvis kabler som ikke må indstøbes men det er en helt anden snak. 

Jeg har også brugt et bøjet søm til at holde kabler på plads indtil mureren lukkede rillen. DVS da jeg kom i lære for en hel del år siden, var det elektrikeren, der lukkede rillerne inden mureren pudsede væggen. 

fase
ev elmand skrev den 12-05-2024 23:21:47

De kan ikke indmures uden fastholdelse i rillen. Og det har i mine snart 60 år været med "bøjede søm" Jeg ser ikke andre materialer som er bedre egnede. 
Der er naturligvis kabler som ikke må indstøbes men det er en helt anden snak. 

Kan se jeg helt har glemt dette indlæg.
Rilleklips vil være et bedre egnet produkt. Det er både godkendt til anvendelsen og direkte lavet til det. Der findes flere forskellige modeller og fabrikater

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis