Ladestander, kombirelæ på 16A eller 20A

Jeg har købt mig en plugin-hybrid bil og har indtil nu ladet den lidt med mormor-laderen gennem en normal 230 v stikkontakt og ellers mest kørt på benzin. Men målet er at lade fast hver dag og kører frem og tilbage på job på hybridbatteriet. Jeg kan læse på nettet, at for at sikkerheden er i orden ift. opladning, bør man få lavet et sikkert og ubrudt kredsløb, der løber direkte fra eltavlen til ladepunkt. Dvs. fra hus til carport, hvilket vil kræve 30 m kabel, lidt gravearbejde og etablering af adgang gennem ydermuren til eltavlen. Jeg ønsker samtidig, at kredsløbet bliver fremtidssikret, så jeg også kan lade en ren elbil på det senere hen.

Jeg vil lave så meget selv, som jeg må og få en autoriseret elektriker til at slutte det hele til. I første omgang har fået hjælp af en ven, der er elektriker og selv elbilejer, til at bestille elvarer:
1) 30 meter 5G6 mm2 Installationskabel
2) Kombirelæ IC60 4P 16A 300MA C 6KA 1 KL A
3) Wallbox Pulsar Plus ladeboks, der kan lade med 7,4/11/22 kWh og som har integreret DC beskyttelse og er justérbar fra 6 til 32 A.

Jeg har nu modtaget varerne og er egentlig klar til at gå i gang med at trække kabel.
Men jeg er blevet i tvivl om relæet på 16A er det rigtige. Min elektrikerven anvender selv samme relæ hos ham selv. Men på nettet kan jeg læse mig til at der oftest anvendes et 20A kombirelæ i denne sammenhæng.

Er der mon nogen herinde, der kan gøre mig klogere? Kan jeg bruge mit indkøbte 16A kombirelæ eller er det strengt nødvendigt, at det er et 20A relæ?

På forhånd tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt bruge dit 16 A, men de fleste elektrikere inkl undertegnede ville til enhver tid vælge et 20 A da et 16 A vil blive 100 % belastet under hele opladningen, og dermed udvikle en del mere varme end et 20 A vil gøre
Hej mfrost.
Mange tak for hurtigt svar.
...og når det udvikler en del mere varme, mener du så, at det er risikabelt at anvende relæet på 16A. Altså risikerer man, at det går i brænd eller går i stykker?

Er der ingen ulemper ved at anvende relæet på 20A? (For så skal jeg da bare have det byttet). Risikerer man ikke, at der mangler ampere til andre ting i huset? (Mener at det var min elektikervens argument for at bruge et 16A relæ).
Du trækker stadig kun 16 A gennem oplader men dit relæ bliver blot ikke så meget belastet... ikke farligt, at bruge 16 A har du den allerede så brug den.
mfrost skrev den 23-04-2024 17:53:23

Du trækker stadig kun 16 A gennem oplader men dit relæ bliver blot ikke så meget belastet... ikke farligt, at bruge 16 A har du den allerede så brug den.

Har du taget tidsbegrænsning med fuldlast i betragtning, eller indstiller du laderen til mindre end 16A?


fase
Hej S. Fabrin.
Næ, jeg havde egentlig forestillet mig, at jeg med den nye installation kunne lade med 16A. Men der er en begrænsning tidsmæssigt, hvis jeg får et 16A kombirelæ installeret istedet for et på 20A?
Annonce
Kan du ikke skrue din lader ned til 13A? Det er oftest rigeligt hurtigt til hjemmet.

Du skal kigge på databladet for dit sikringselement. Her fremgår det om det må køre fuld last kontinuerligt. Nogle må, nogle må ikke.

Hvis du kun har 25A i stikledningssiking, ville jeg overveje at skrue ned for laderen til 10A.

Man får ikke meget strøm til komfur og vaskemaskine på en 25A forsyning, hvis der samtidig lades med fuld skrald.

Elektronikteknikeren
Jeg lader el-bil fra en 16A sikring. Jeg lader med alle 16A. Med et 71kWh batteri er det sjældent at jeg lader mere end 4 timer. På den tid kan jeg lade fra ca. 25% til 80%. Jeg har ikke oplevet problemer. Jeg kan se temperaturstigning af sikring med termokamera, men intet alarmerende.

Det undrer mig at du skriver at kombinations relæet er 300mA. Hvis det er et FI relæ synes jeg helt klart at du skal få det byttet til 30mA. Så kan du lige så godt få et på 20A.
Ideen med 300mA rcbo er formodentligt selektivitet. Laderen har 30mA rcd type B funktionalitet, dog mistænker jeg elektrisk og ikke mekanisk afbrydelse. Jeg ville også foretrække et 30mA relæ i tavlen, uanset selektivitets-udfordringer, men meget muligt DS60364 har en anden opfattelse.
Hmm så ikke at du skriver 300 ma combi. Et 300 ma må IKKE bruges som beskyttelse Till stikkontakter og personbeskyttelse, det bruges normalt i industri. Med andre ord direkte ulovligt.
Okay, mange tak for de mange input.
Jeg tror jeg vil bytte, det jeg har til et 16A og 30 mA.
Dette fx: https://www.wattoo.dk/kombiafbr-hpfi-c-16a-4p-ic60-3322050489
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis