Ny træterasse

Jeg skal lave en træterasse, hvor der ligger en gammel i forvejen, den gamle er nedbrudt og skal bare fjernes men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal bygge bunden af den nye..

Det bliver enten 97x97 impræneret stolper 90 cm i jorden med grus omkring, evt beton, men vil helst uden), med imprægneret strøer oven på. 

Eller lave huller 90 cm dyb fylde med beton og stolpesko i..

Hvad er bedst nemmest?

Hvor mange huller skal jeg lave, terassen bliver 6x6meter de skal være med 60cc, men på et spænd med 6 meter, hvor mange huller skal jeg lave, 3 som i en tæt på husvæg, en på midten og en tæt på enden, så bliver der 2,5 meter spænd, eller 4 så det kan holdes på under 1,5 meter spænd, 

Hvor høje skal strøer være ved 2,5 meter eller 1,5 meter? 45x120mm?, 45x150mm?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fandt lige ud af der er en bog der hedder træ - træterasser som kan lånes på biblioteket, dem må jeg heller lige læse, der var også noget om punktfundament med fliser i stedet, det lyder noget nemmere :)
Nå en update på min træterasse, nu har jeg fjernet noget af den gamle, og til min store skræk ligger der ikke fliser men  helstøbt beton nede under.. det havde været fint hvis det havde ligget lidt lavere, men der er ikke plads til der kan ligge meget nede under hvis døren stadig skal kunne åbnes.

Lige nu ligger der 75x75 stolper, med et par plastikstykker nede under, og det har åbenbart ikke været nok for den er godt rådnet, det skal siges jeg ikke kender alderen og er den 30-40 år gammel har den vel holdt ok.

fra top terassebræt kan den godt blive 15 mm højere så der er 130 mm fra bund til top af bræt, så er den stadig under dørtrinnet, så jeg tænker at bruge høvlet 70x70 stolper  NTR A, 1 mm murpap, 26mm tykke terassebrædder.

Så burde der være plads til sådan nogen her. vil det ikke være den smarteste løsning?
https://www.jemogfix.dk/hs-terra-classic-1-terrasseopklodsning-25-40-mm-hsi/5140/9058597/

Var ​de 75x75 ​stolper trykimprægnerede?

De viste terrasseopklodsninger er lette at arbejde med, men ikke særlig stabile.


GodeVen skrev den 23-04-2024 10:20:28

Var de 75x75 stolper trykimprægnerede?

De viste terrasseopklodsninger er lette at arbejde med, men ikke særlig stabile.


 ja det var de, men afstanden til betonpladen har været for lille(et par plastklodser på 5-10mm mellem beton og stopler), skidt og møg fra haven er blæst ind under og har lagt sig ind i og op af mellemrummet så der ikke har været nok luft og nok konstant fugtpåvirkning, samt der har ikke været murpap under brædder..

Men det ligner også den er gammel, jeg kan se den har været repareret flere gange senest i 2021 (fandt et par øldåser og chipspose nedeunder) hvor de har udskiftet nogen af de 75x75 stolper, og de ser stadig rimelig nye ud, og et andet sted kan man se det har været reppet tidligere, så den er nok fra da huset blev renoveret i 1999. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis