Forvirrende lampeudtag

Hjælp til lampe tilslutning

Hej, jeg fik rykket et loftslampeudtag op på loftet af en elektriker som jeg forsøgte at sætte en lampe til, hvor jeg satte blå til blå og satte lampens fase til først den ene muffe med brune faser (der er to muffer i udtaget med brun/fase), men kan ikke få det til at virke, jeg prøvede derefter den anden muffe med en brun fase og så var der konstant strøm på lampen, men ikke de spots der også kører på samme afbrydere som lampen!? Det skal derudover nævnes at den grå/hvide ledning sad løst i samledåsen eller jeg kom muligvis til at hive den ud da jeg tog alle mufferne ud af dåsen, så jeg tænker lidt den er en del af problemet, men har ingen ide om hvor den skal sidde, det virkede ikke at sætte den sammen med den sorte. Der er to afbrydere og spots som er forbundet i samledåsen.

Er der nogen der kan hjælpe? Det er sikkert en super simpel rettelse…TAK
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer en femleder kabel som sikkert kommer fra afbryder.
Der er den grå sikkert tændledning til spots og den sorte tændledning til din lampe. Så de 2 skal naturligvis ikke sidde sammen. 
Så brun fra spots sættes sammen med den grå 
og brun fra lampe sættes sammen med den sorte. 
Vil du gerne have det til at tænde omvendt på afbryder så byttes sort og grå rundt. 
Alle blå sættes i samme muffe
og gul/grønne sættes også sammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej tak for svar. Den grå satte jeg ved en fejll i muffen med den sorte, så godt efterfølgende de kom fra samme ledning. De to afbrydere i rummet med korrespondance tænder både spots og lampe på samme tid, så der er ikke separate afbrydere til hhv spots og lampe. Tænker den grå skal sættes sammen med en af mufferne med de brune fase ledninger, men er ikke sikker på om det er den med to brune eller den med en enkel brun - umiddelbart vil jeg tro den med en enkel brun, da der til at starte med kun var spots sat til. Og så tænker jeg at jeg sætter den brune fra den nye lampe til samme muffe med den ene brune og den grå tændledning?
Din lampe skal have en nul (blå), der forbindes til blå klemme i installationen, og en tændledning (brun fra lampen). Den brune fra lampen skal forbindes med den ledning, der tænder de øvriges lamper. 
Hvis du har en korrespondance, bliver du nødt til at vise billede af afbryderne set bagfra, så man kan se ledningerne.


fase
Den korrespondance som du nu omtaler er forbundet et andet sted end her hvor du viser. 
Jeg går ud fra at de 2 stk 3 leder kabler er henholdsvis spot og den lampe som du vil tilslutte.
Du skal ikke betragte de brune fra spots og lampe som faser bare fordi det er brune ledninger, det er tændledninger 
Så du skal bare have de blå samlet og så forsøge dig frem med at bruge sort eller grå til tændledning. 
Som du beskriver at den grå sad løs, er det sikkert den sorte som er tændledning og den grå har så ikke forbindelse til noget. Men den skal stadig afsluttes med en muffe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene, det var den grå der var tændledningen, jeg satte den sammen med den brune der sad alene i en muffe og så virkede spots igen, derefter samme jeg lampens brune i samme muffe og den blå i nul muffen med de andre blå, og nu virker både spots og lampe på begge afbrydere. Tak for hjælpen!
Annonce
Det var som forventet Ye ah 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Yes🙏🏼🙏🏼🙏🏼
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis