Plan spartling til opsætning af glasfilt?

Hej alle :-)

Jeg er i gang med at fuldspartle en væg med den intention, at jeg efterfølgende vil afslutte med glasfilt. I den forbindelse er jeg blevet i tvivl om hvor plan væggen bør være, og hvor mange gange jeg derfor er nødt til at spartle.

Jeg kan konstatere, at når jeg lægger en 200cm vaterpas over væggen, så gaber væggen fordelt over 40-50 cm op mod 1-5 mm. Bør jeg spartle væggen indtil hele væggen er 100% plan, eller vil sådanne ujævnheder i væggen være "usynlige" når det er opsat glasfilt? 

På forhånd tak :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre har glasfilt det med at fremhæve ujævnhederne, er selv igang med 3 rum, det ene er færdig, og blev rimelig.
Her brugte jeg rullespartel synes det er langt det nemmeste, havde en væg der var særlig ujævn, der brugte jeg en aluretteskinne på 1.5 meter, og så noget Dana lim 622 spartel, det tørre hurtigt, og man kan ligge et pænt lag på af gangen, og så jævne det ud med retteskinnen. og så ellers rullespartel af et par omgange, det blev ganske fint, uden synlige ujævnheder.
Rullespartlen trak jeg jævnt med en 50 cm bred spartel...

Link retteskinne
Link Dana lim 622


Vi prøver igen, i morgen --
Glasfilten fremhæver ingenting, det er glansen på malingen der gør det.

Hvis du kan mærke ujævnhederne med fingrene kan du også se dem efter der er malet. Om den svinger 5 mm over 2 meter er ikke afgørende.

Rullespartel, en bred ergo spartel og nogen års øvelse, så kan alle spartle en væg jævn😁

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Superdiy skrev den 15-04-2024 19:12:37

Glasfilten fremhæver ingenting, det er glansen på malingen der gør det.

Hvis du kan mærke ujævnhederne med fingrene kan du også se dem efter der er malet. Om den svinger 5 mm over 2 meter er ikke afgørende.

Rullespartel, en bred ergo spartel og nogen års øvelse, så kan alle spartle en væg jævn😁

 Nu maler man jo normalt glasfilt, og på den glatte flade ses evt ujævnheder tydeligt, hvor glasvæv er lidt mere eftergivende.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også