Rense bremser skiver med sandpapir ?

Hej,
Jeg har en Tesla Model Y som jeg hver gang jeg har skiftet mellem sommer/vinterdæk har jeg renset bremser og smurt ved klodserne. Indtil videre har jeg ikke pillet skiverne af for at se hvordan de ser ud på den anden side. Jeg kan se at bagskiverne har fået en smule rust ved kanten. Kan man bruge noget sand papir til at slibe det væk ?

/john
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kommer ikke ret langt med sandpapir, overfladen og rusten er mega hård og ikke nem at slibe i.
En vinkelsliber med en flapskive, kan godt fjerne selve kanten, udenfor hvor klodserne berøre skiven.
Men ikke at anbefale til selve skiven..
Men der sker da ikke noget ved at håndpudse skiverne, med smergellærred, synes bare ikke rigtig det hjælper alverden.
Eneste rigtige løsning er at få skiverne drejet af, hvis der er gods nok til det, eller købe nye skiver, nu kender jeg ikke priser på Tesla dele, men til min Toyota kan det ikke betale sig at få skiverne drejet af, da nye skiver ikke koster alverden, så jeg køber nye skiver..
(jeg kan faktisk godt selv dreje skiverne af, men det sviner overordenligt meget i værkstedet, er prøvet en gang, det komme ikke til at ske igen)

Vi prøver igen, i morgen --
Siden jeg ikke skrev tydeligt vil jeg lige uddybe, der er ikke kant på skiven, det er mærkerne på selve skiven jeg ville have væk men de gør måske ikke noget ?? 🤷‍♂️
De mærker kommer naturligvis fra bremsebakker, og de øger overfladen en smule. Derfor øger de også bremseevnen en smule. Sliber du dem væk står bakkerne i en kort periode på de toppe som er på dem, og derfor bremser den dårligere indtil det er slidt sammen igen.
Så det er kun ved skift til nye bakker at det kan være på tale at dreje bremseskiven glat igen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad er det du vil opnå?

De skiver ser ud som langt de fleste bremseskiver, der kører rundt på vejene. Rust på kanten er meget almindeligt og kan være svært at undgå. Da ikke har betydning, er der ingen grund til at gøre noget for at fjerne den.
Tak og godt spørgsmål, det jeg håbede på at opnår var længere levetid da vi jo ved at bremserne på elbiler ikke bliver brugt meget så jeg vil gerne gøre hvad jeg kan for at sikre mig at de holder så langt som muligt men hvis det jeg prøver ikke gør noget forskel ja så er der ingen grund til at bruge tid til det. Bilen har kørt 38000 km og er fra 2022.
Du risikerer at skiverne kommer ud af balance, og så ryster bilen ved kørsel. Kanten skal drejes af, men det kan i langt de fleste tilfælde ikke betale sig, da nye skiver oftest er billigere.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har aldrig hørt om en bremseskive der var rustet ud fra og ind. Med elbiler er det nok mere et problem med at klodserne sætter sig fast og ødelægger sig selv og eventuelt skiven.
Jeg har en gang imellem slebet mine (bageste) bremseskiver af med en flapskive på vinkelsliberen. Det kræver at skiven kan rotere mens jeg sliber. Det kan normalt lade sig gøre ved baghjul (uden trækaksler). Ellers afmonter skiven, og sæt den op i en (indpakket) drejebænk. Det sviner noget, så udsugning vil vlre en god ting.
Bremseklodserne skal lige “planslibes” lidt oå et stykke “smergellærred” på et plant underlag.
Det vigtigste er nok at få renset alle anlægsflader og bevægelige dele i bremseåget, og få smurt med kobberfedt de rigtige steder.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis