Ventilations vigtighed ved eternittag

Hej Gør-Det-Selv-Folk
Jeg har et spørgsmål omkring, hvor vigtigt det er med korrekt ventilation ved rygningen.
Jeg har overtaget et sommerhus med eternittag fra 1966. Den del af huset med eternittag er på 100m2 og består samlet af 18 rygningsplader og dermed 5-10meters bredde af huset. Der er loft til kip i sommerhuset og dermed intet loftsrum. Bølgetagpladerne er alle i fin stand (Cembrit/Swisspearl B5) men rygningen trænger til udskiftning, og det har jeg i sinde at gøre selv. Det viser sig, at der ikke har været ventilation af loftet, hverken med rygningselementer eller rygningshætter eller lignende - der har kun været benyttet skumklodser. Det vil koste 10.000kr at købe rygningselementer, der samtidig skal bestilles hjem (hvorved tagprojektet forsinkes), hvorimod jeg allerede har købt skumklodser, der passer til taget, og svarer til dem, der har været der hidtil. Som jeg kan læse af monteringsvejledningen fra Swisspearl bør man dog bruge rygningselementer eller rygningshætter for at få den korrekte ventilation. Mit spørgsmål går på, om der er en anden vej (pragmatisk løsning), hvor risikoen for fugtskader minimeres uden at skulle investere i rygningselementer/rygningshætter. Vil det f.eks. kunne gå at benytte skumklodser ved rygningen (dvs. meget lidt ventilation) og til gengæld sørge for god ventilation i tagbunden ved brug af plastudhængsklodser - eller er det langtfra godt nok? Eller en anden smart måde? Eller er jeg bare nødt til at bide i det sure æble og få bestilt rygningselementerne hjem?
Håber I kan hjælpe!
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har renoveret et hus med plast udhængs klodser nederst, og så helt undgået noget under rygning. Det giver fin udluftning, men man kan risikere at der kommer fygesne ind. 
Jeg anser det ikke for et problem da 100 mm fygesne kun bliver til 10 mm vand når det smelter. Og med den gode udluftning så er det tørret ud på få dage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis