Nyt undergulv - kan det holde

Hej igen kære Forum!
Jeg har for nylig spurgt til linoleum, men efter at have inspiceret undergulvet er jeg nået til en erkendelse af at det skal skiftes. Det nuværende undergulv består af metalbjælke med hvad der ligner lerindskud i mellem. Ovenpå er der rettet op og lagt fyrretræsgulv. Det er skævt og ligger løst, så jeg tænker at fjerne det og skifte til krydsfiner som underlag for ny linoleum.

Jeg har et par spørgsmål.
1) der er 63-65 cm i mellem metalbjælkerne kan det holde hvis jeg bruger
18 mm krydsfiner (evt to lag limet og skruet sammen?)
2) jeg kan jo ikke bare skrue ned i bjælkerne, jeg tænker at der formentlig skal rettes op med kiler og så kan krydsfineren enten limes eller skrues på de kiler.
-Kan jeg lime kilerne til metalbjælkerne med montagelim.?
3) i den ene del af rummet ligger metalbjælke 15-20 cm fra væggen (massiv mursten/beton væg) og jeg kan ikke lure hvordan jeg skal understøtte derinde, hvis jeg limer 2*18 mm krydsfiner sammen, kan det så “svæve” derude? Der skal køkken ovenpå til sidst, så man kommer ikke til at træde direkte derude?

På forhånd tak for hjælp/indspark.
😁
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
xfier kan nemt give problemer hvis det ikke kan fuldskrues fast , det slår sig nemt når der limes linolium på
brug spånplader der er fuldlimet , om der skal 1 eller 2 lag 22mm kommer an på belastningen , da afstanden mellem bjælker er lige i max til 1 lag

Du skal bruge 22 mm gulv spånplade. Det har dobbelt fer og not og er beregnet til den opgave. Der skal limes i begge fer / not og det foregår med en speciel dobbelt lim tud. 
2
Du kan bore ned i bjælker og bruge specielle  selvskærende montage skruer. Er det meget tyk jern kan det være nødvendig t lave gevind. 
3
Det har overhovedet ingen betydning at sidste bjælke ligger 15-20 cm fra væggen. Når man laver køkken sokkel så er bagerste understøtning alligevel 8 - 10 fra væggen, og trykket fra den forreste del af køkken modvirker jo så den smule "udhæng ikke har nogen betydning 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar begge to..
Jeg kan være lidt i tvivl om der er højde nok til to lag gulvspånplade og kiler, men bjælkerne er bredde så mellemrummet i mellem de to jeg kan se er under 60, må nok satse på at det går.

Det virker temmelig tykt, og en smule besværligt at lave gevind, jeg må lige kigge på skruer,
Montagelim er no go?
Hvis det er I jern, kan du klemme spærtræ i passende dimension ind på hver side, evt. lagt med montageklæber. Sæt tilsvarende spærtræ i spænd vinkelret på, mellem bjælke og mur. Du kan så fastgøre ned i træet. Mod mur fastgøres med beslag.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 14-04-2024 08:39:17

Hvis det er I jern, kan du klemme spærtræ i passende dimension ind på hver side, evt. lagt med montageklæber. Sæt tilsvarende spærtræ i spænd vinkelret på, mellem bjælke og mur. Du kan så fastgøre ned i træet. Mod mur fastgøres med beslag.

 Ja, men så er jeg nødt til at fjerne lerindskudet, det vil jeg helst undgå, men kan selvfølgelig blive nødvendigt. Jeg må lave hullet lidt større og grave lidt i hvad det er for noget jern.



Annonce
hvis bare du sørger for at de er fulddlimet , kan det sagtens holde med monteringslim på bjælkerne , det skal bare holdes så det ikke skrider
du kan jo tilpasse et pladelag mellem bjælkerne og skruge lagene sammen , det afstiver ret meget
Du skal kun 1 lag 22 mm gulvspån. Det er netop fuldlimede i kanter derfor kan de bruges i 1 lag ved  60 cm afstand
Det er mange år siden jeg har gået i skole men det er da tyndere end 2 x 18 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-04-2024 11:51:00

Du skal kun 1 lag 22 mm gulvspån. Det er netop fuldlimede i kanter derfor kan de bruges i 1 lag ved  60 cm afstand
Det er mange år siden jeg har gået i skole men det er da tyndere end 2 x 18 mm 

 nu er der stor forskel på teori/vejledning og prksis , det kommer meget an på hvad det skal kunne bære af trafik

Bredker:
Det er jo ligesom oplyst her, nemlig køkken elementer i den ene side, så jeg går ud fra at det er køkken trafik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis