Nok med sandspartel?

Jeg har en indervæg i et vådrum (udenfor vådzonen) som skal spartles/pudses op. Væggen består af dele med gammel spartel og maling, dele med rå gasbeton efter et vindueshul er lukket til, samt en lille stump med gips over et vindue. Der er trukket nyt el, så der er også nogle riller der skal fyldes, og rundt om et par stikkkontakter.

Jeg forestillede mig egentlig bare at spartle det hele op med rullespartel (nemmest synes jeg), eller noget grov sandspartel. Rillerne fyldes med enten knauf Rotband eller noget andet færdigblandet mørtel jeg har liggende, inden jeg spartler væggen op. Gips-delen primes inden der spartles. Væggen skal rettes en smule op, men maks 8mm eller deromkring, men det er ikke overalt. Der skal muligvis filt på til sidst.
Men ville lige høre panelet, om jeg skal bruge/gøre noget andet når nu jeg har et underlag med forskellige materialer, og lidt ujævnheder?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kritiske er hvor der er maling. Der kan spartel godt have svært ved at hæfte. Men det kommer an på hvilken maling type det er. 
Mørtel hærder op også i større dybder medens sandspartel skal tørre. 
Så det er ok bare du husker at sandspartel kun kan tørre op i en dybde på 4 mm. så hvis der skal mere på så er det ad 2 omgange med fuld gennem tørring imellem lagene

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-04-2024 09:22:39

Det kritiske er hvor der er maling. Der kan spartel godt have svært ved at hæfte. Men det kommer an på hvilken maling type det er.
Mørtel hærder op også i større dybder medens sandspartel skal tørre.
Så det er ok bare du husker at sandspartel kun kan tørre op i en dybde på 4 mm. så hvis der skal mere på så er det ad 2 omgange med fuld gennem tørring imellem lagene

 Mht malingen, er jeg ikke helt sikker på typen, men tror det er noget højglans af en art. Jeg tror jeg lige giver det noget primer også, for en sikkerheds skyld, når nu jeg alligevel skal smøre noget på der hvor der sidder gips

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er nu nok mere at hakke maling nogenlunde i stykker i overfladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
der er ingen problemer med at det holder på malingen
bare der er primet først kan sandspartel holde selv på glatte fliser , kan bare være lidt svært at arbejde med i første lag
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også