Dim-Led200… jeg kan ikke få det til at virke

Hjælp til “To-Dim-LED200.
Jeg har en ledlyskæde, hvor jeg gerne vil have sat en dimmer imellem.
Jeg har ladet strøm komme ind til dimmeren og så videre til et strømudtag, hvor ledkæden sætte i.
Har forbundet den som på billedet, men er i tvivl om det er sådan som diagrammet.
Hvad skal der gøres?
På forhånd tak.
Kim
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser forkert ud, men farverne på ledning fortæller ikke hvor de løber hen.

Hvis du ikke har brug for en ekstra tænd/sluk afbryder skal der ikke være noget i P.

L skal gå til fase. Den er ofte brun, så det ser rigtig ud, men man kan ikke være sikker på det.

Din lysstribe skal være tilsluttet en af de to med bølgetegn. På billedet er der blå ledninger i, det ser forkert ud. En elektriker ville aldrig bruge blå til tændledning.

Den anden tilslutning på lysstriben, normalt mærket N, skal til nul, typisk blå.

Bemærk at din lysstribe skal mindst bruge 5W, for at reguleringen virker.
Den brune fra installationen i L ( ikke i begge L ) 
Den blå fra installationen direkte i Stikdåsen.
Så skal der en stump ledning ( måske en brun ) fra "bølgelinje" og ned til den anden side på stikdåse. 
På diagram ser du heller ikke N gå direkte til dæmper. Det går til lampe ( ring med kryds) Her skal det så være din stikdåse.
 Fase går i L 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-04-2024 15:32:14

Den brune fra installationen i L
Den blå fra installationen direkte i Stikdåsen.
Så skal der en stump ledning fra "bølgelinje" og ned til den anden side på stikdåse. 

 Sådan????

Ja det ser mere rigtig ud, det vil virke.  
Det er dog fast installations materiel og derfor skal det sættes fast og der bruges installations kabel

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er der ikke noget i vejen for. 
Skulle man sætte en varme blæser til sin stikkontakt vil lysdæmper enten strømbegrænse selv, gå i stykker  eller springe den sikring der sidder i den.
Om det er særlig praktisk skal jeg ikke kunne sige. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er lavet som en traditionel triac-styring, vil den blive ødelagt inden den interne smeltesikring ryger.
ev elmand skrev den 11-04-2024 18:20:45

Ja det ser mere rigtig ud, det vil virke.  
Det er dog fast installations materiel og derfor skal det sættes fast og der bruges installations kabel

 Den virker fortsat ikke???

Hvad kan der være galt??

Kan du beskrive fejlen lidt mere præcist. Er der intet lys, regulerer den ikke, eller noget tredje?
I dit første billede ligner det at du har sat fase til L og nul til bølgetegnet. Hvis du har gjort det, har du "ristet" dimmer. Så vi den ikke kunne tænde.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis