Maling af (plastik?) dørkarm

Hej alle,

Jeg har den her dørkarm (håber jeg bruger det rigtige ord her) som jeg først troede var lavet af plastik, fordi den har en super glat og "plastik agtig" overflade, som slet ikke ser malet ud. Den har dog fået et par dybe hakker rundt omkring, så man kan se at der nok er noget træ inde under den ret tykke belægning. Jeg har vedhæftet et billede som forhåbentligt kan illustrere hvad jeg taler om. 

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg male den her overflade så det bliver nogenlunde pænt, og i så fald, hvordan? 

  • Skal den slibes? 
  • Skal den have en eller anden form for grunder?
  • Kan jeg bruge samme maling som jeg har brugt til paneler (træmaling, man kan se panelet til højre på billedet)
  • Hvad kan jeg bruge til at reparere de dybe hakker som den har fået?

Håber at nogen kan svare på ovenstående spørgsmål :) 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slib hakkerne først, fyld dem med plastisk træ og lad det tørre. Slib fylder plan med omgivelserne (brug klods), og slib så resten af karmen mat, inden du vasker med malergrundrens. Nu kan du male, karmmalingen ser fint ud til formålet, og så passer det jo også sammen!

Hellere leje end at bo på gaden.
Du kan sikkert bruge den du har. Det kan godt være svært at reparere et sådan hjørne. Hvis du efter at have slebet det (korn 120 er fint) ser at hjørnet bliver rimeligt glat, kan du droppe fylderen og blot male over.

Begge typer spartel er egentligt til huller. Den du har mener jeg er lettest at arbejde med.
Tak for svar! Jeg tror jeg prøver med den fylder jeg har så, den virkede ret godt på skaderne på panelerne :)

Jeg forsøgte lige at slibe lidt på dørkarmen med korn 120. Jeg kørte over det samme sted 10-15 gange, med sandpapir på slibeklods. Der kommer kun noget super fint støv af, men man kan nærmest ikke se at jeg har slebet. Skal der bare lige laves lidt "overflade ridser" så malingen kan få fat, eller skal jeg i gang med slibemaskine og slibe et dybt lag af?
Overfladen skal bare slibes ru / mat, så malingen ​bedre hæfter.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Hvis der ikke var skader på dørkarmen, ville en maler højest bruge et par minutter på at slibe en dørkarm. Det er kun ​for at rive op i overfalden, så maling hæfter bedre. Ved en dørkarm indenfor, kan man godt springe slibningen over. Hvis karmen er ren, skal malingen nok blive siddende.
Alternativt kan man tørre karmen af med acetone, som på langt det meste plastmaling / karmmaling vil mattere overfladen og gøre den helt fedtfri.

Hellere leje end at bo på gaden.
Fedt, mange tak for svar, jeg kaster mig ud i det! :)
Hvis du bruger acetone, så sørg for god udluftning!

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også