Ovn til gammelt komfurstik

Hej
Jeg har brug for hjælp til tilslutning af en ovn til et gammelt kraftstik, fordi jeg er ret meget på udebane her.

Ovnen skal tilsluttes - den har 5 ledninger
Der, hvor den skal tilsluttes, er et gammelt kraftstik
Ovnen ligner den kører med 400V
Eltavlen står der “max 10A”
Der er mulighed for kraftstik eller propstik i væggen

Spørgsmålet er, om det er rigtig at kunne sætte den til det gamle kraftstik og bare putte den ind? om man skal lave den om til et almindelig stikprop for at virke? Om man skal lave noget om ved stik eller eltavle for at fungere? eller noget helt fjerde?
Der er noget med at kraftstik er 400v, men kører 16A

Håber I kan hjælpe

Vh Thue
Hej Jeg har brug for hjælp til tilslutning af en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay, det vil jeg prøve ud. Men jeg skal prøve med alle frem ledninger i? (som vist på billedet) eller ville du gå med de 3 ledninger (blå, gul, brun)?
Du er nødt til at bruge alle 5 ledninger - 3 x fase, nul og jord. Elers bliver belastningen alt for stor (amp), og din sikring springer hurtigt. 

Søren O
Lige for at korrigere en detalje. Hvis du ikke monterer alle ledningerne i stikket (det er super vigtigt and blå og gul/grøn er som på billede), vil dele af komfuret ikke virke. Strømforbruget vil ikke stige, så længe du ikke ændrer noget i den anden ende af kablet.

Jeg er med på det er en l-d-s side, men med trådstarters indsigt i el, - så vil jeg kraftig anbefale en elektriker eller evt en ven, som ved bare lidt mere om det.
djaydjay: Det kan du have ret i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg er også enig.  I første svar fik han at vide at han kunne sætte stikket i, hvis komfuret ikke brugte over 10A. Det må alle gøre. Jeg kan forstå at nu er stikket skilt ad. Da det er 400V er det ikke lovligt at gøre som privatperson. Reglerne er til, for at sikre at installationen bliver sikker.
Hvis han kan finde ud af at samle stikproppen korrekt, kan han uden problemer køre med det komfur på en 10A 3-faset gruppe.

Enig i at han bør søge faglig hjælp til korrekt installation.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis