Gynge i højt æbletræ

Vores gynge i æbletræet skal fornyes. Men hvordan får vi nye reb omkring grenen? Findes der er "kastemetode" ? Vi har ingen stige der kan nå derop og i en alder af 88 synes jeg ikke at min ellers sporty mand skal kravle derop.
Gyngen hører ligesom med til haven og børn, børnebørn og oldebørn skal alle lige have tur i den når de er her.
Gyngen er fornyet flere gange. Barnebarnet nærmer sig de 30 år .

Når lysten driver værket
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb den nye gynge, og få børn eller børnebørn op på grenen med et par nye reb næste gang de er i haven. Grenen ligner en man sagtens kan klatre på(siger ham på 74 :-))

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Naturligvis findes der kastemetoder, tænk bare på de raketter som man brugte til at få rednings tov ud til strandede skibe. Men det er naturligvis skudt langt over målet.
Nej man skal derop på en eller anden måde. Den gamle gynge skal jo også pilles ned. 
Så overlad det til en søn elle svigersøn, og lad dem tage en stige med. 
Det er i den grad vigtig at så højt et lege redskab vedligeholdes. Ser i øvrigt fin ud, men det er måske ældre billeder

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er i hvert fald vigtigt at rebet ikke skurrer på træet og derved mørnes. Men det er da virkelig en velsignelse med så legesyg en familie. Herlig tradition
Det reb, der nu er slidt, er nok 12-14 år gammelt. Noget reb fra vores sejlbåd. Hvad skal jeg købe nu? Gyngebrædtet laver vi også selv. Købegyngers reb er ikke lange nok. .... og så kan jeg lide at splejse reb og øjer.

Når lysten driver værket
Nylonreb lever jo næsten evigt da det ikke mørner.
Og et par stropper a la den viste beskytter grenen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Sæt en kovs i enden af gyngerebet.
Bind en sjækel i fiskeline.
Kast sjækel med fiskeline over grenen.
Sæt sjækel i kovs og hal gyngereb over grenen.
Pil sjækel af og stik tampen gennem kovsen.
Hal op.
Det giver lidt overskud af gyngereb, skær det af.
Men skær ikke mere af, end der er nok til splejsninger ved gyngebræt.

Venlig hilsen
Knud
Reb af polypropylen er super billigt og stærkt. Men det er ikke behagelig for hænderne, især hvis hånden glider hen over det, som børnene nok gør, når de hopper af gyngen. I en udstyrsforretning til sejlbåde kan du sikker få noget lækkert reb (til en alt for høj pris).

Hvis du går efter billigt reb, bør du nok sætte en form for slange over det nederste stykke af rebet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis