Vælge den rigtige mørtel til udvendige fuger

Hej LDSèr

Jeg skal til at reparere nogen udvendige fuger på vores hus, efter vinterens og regnens hærgen. Vi har et hus fra 1968, i den typiske gule celle sten, med indfarvet gule fuger. Jeg har før lavet lidt rep på vores fuger, og der blev jeg af en murer anbefalet at købe strandmørtel 7,7% 0-2mm korn, og blande det 8 til 1 del cement, samt gult pulver farve i, det har virket ganske udemærket. Da der er flere steder jeg nu skal have lavet, er min plan at jeg vil købe mig en fugemørtel pistol, for at skåne bla. mit håndled. Jeg kan læse mig til at den kræver plastificeret mørtel. På selv samme side som sælger pistolen, har de et fint udvalg af færdig-blandet plastificeret mørtel. Men nu er jeg så bare blevet i tvivl om hvilken mørtel fra siden jeg skal vælge ?? Nogen der kunne give et råd med på vejen ???? 
Det er disse mørtler jeg snakker om : https://www.murergrej.dk/goer-det-selv/omfugning/moertelfugepistoler/fugemortler.html

På forhånd tak 

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Virkelig ingen der kunne hjælpe her ??

Hvis du bruger strandmørtel kunne du tilsætte et plastificeringsmiddel i din egen opskrift for at pistolen kan trykke det ud. Mange tømmerhandler har det på lager sammen med de øvrige murervarer, eg Cebex, Glibco eller Fosroc.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 10-04-2024 17:47:24

Hvis du bruger strandmørtel kunne du tilsætte et plastificeringsmiddel i din egen opskrift for at pistolen kan trykke det ud. Mange tømmerhandler har det på lager sammen med de øvrige murervarer, eg Cebex, Glibco eller Fosroc.

/BOFH 

Tak for svar. Det var selvfølgelig også en mulighed tak :-) 

Men hvis du skulle vælge mellem dem på linket, hvilken vil du så vælge ? Murergrej selv sige KC 50/50/700 er meget normal at bruge på huse fra 1950-1980.  Ved dog ikke hvor meget man skal ligge i det fra en sælger ....

Jeg ville ikke købe mørtel ved dem, det ville jeg hente sammen med cement og farve på min lokale tømmerhandel - netop for at du kunne bruge samme opskrift som du siger du allerede har fuget med. Dine fuger vil ende med at ligne lo.. hvis du skifter produkt/opskrift undervejs.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis