Træbeskyttelse.

Rent brugsmæssigt set,- hvad er så forskellen på alm.Gori 44, kontra Gori 44 Transparent ?

Udover at Gori 88 er tykkere og mere geleagtig/drypfri i sin konsistens, en Gori 44, hvad forskel er der så her, er Gori 88 mere effektiv, set ud fra træværkets længere holdbarhed ?

Da jeg i lørdags stod i jem & fix og betragtede disse produkter, hvor en stor 6 liters spand med Gori 88, kostede kr.528,- ja der fik jeg på den modsatte side øje på et nyt produkt, stablet op på dobbelt så mange paller.På disse 6 liters spande stod der uden på en farverig etikette bare " Træbeskyttelse" ,- men jeg bemærkede prisen: KUN kr.198,- og så står man der, med den underlige fornemmelse , hvad køber man ???

Mvh
Selvbyggeren
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Gori er jo kun navnet på en system træbeskyttelses serie.
Så vidt jeg husker har de 7 forskellige slags, til udendørs brug.
Det du skal tage stilling til er, hvor ofte du gerne vil beskytte dit træ.
Skal det være en fulddækkende, så er det ca. hver 5-10 år, for der er meget tørstof/pigment i, som dækker træets åretegning fuldstændig.
Hvis du vælger en trasparent/laserende, er der ikke så meget tørstof/pigment i, så den giver et udseende, hvor du kan se åretegningen i træet, men den bliver også hurtigt nedbrudt, så der hedder vedligeholdelsen ca. hver 1-2 år. Kan kun bruges på ubehandlet træ og træ der tidligere er behandlet med tilsvarende produkt.
Så kan man jo begynde og regne på hvad er billigst, kort holdbarhed og meget tidskrævende.
og hvad er dyrest, lang holdbarhed og mindre tidskrævende.
5 x 198,- = 988,-
1 x 528,- = 528,-

Mange mennesker, specielt i vores velfærds samfund, er utroligt prisfikserede, i stedet for at betale lidt mere og få vejledning, og et kvalitetsprodukt, som "man" har glæde af i årene fremover. biggrin
(kunne ikke dy mig)
Jeg ved med mig selv, at jeg handler kun i Silvan / Jem & Fix o.s.v. hvis jeg ved 100% hvad jeg skal have, for jeg skal/kan ikke FORVENTE og få en sober og politisk korrekt vejledning, af de ansatte, da de ikke har den viden jeg efterlyser.

Colormann
Ergo har jeg gjort et korrekt valg i, at jeg købte Gori 88.

Vedr. den nye træbeskyttelse til kr.198,- ja så efterlyste jeg også et svar fra en jem&fix medarbejder, men de aner jo ingenting og så er det da rart, at man kan benytte sådan en portal her.

Og du har jo nok ret Colorman, at man skal passe på med, ikke at lade sig rive med af et produkt, blot fordi det er billigt og især når man ikke ved noget om det.

Mvh
Selvbyggeren
Hej

Jeg har tidligere være fortaler for jem og fix´s træbestyttelses produkter. Det er jeg ikke længere! I efteråret stillede jeg et legehus op og træbeskyttede vindskederne med dækkende træbeskyttelse fra jem og fix. Allerede nu efter mindre end et halvt år gror der grønsorte gevækster på det træbeskyttede område. Altså klart utilfredsstillende. Fremover køber jeg gori hvis det skal holde.

mvh Anders
Mere Træbeskyttelse.
Interessant snak. Jeg skal bruge noget træolie med en smule farve i (UV filter) til mit nye træhus med beklædning af sibirisk lærk. Jeg har også luret på jem & fix - harald skrald osv. Det er svært ikke at prøve en 5 l. dunk til 160,- istedet for byggemarkedets "ædeltræsolie" til 600,- for 2,5 l. Lærketræ er jo bare en variant af nåletræ, så det er vel ikke særlig eksotisk. Er der nogen der har erfaring med dette eller bare god forstand på træolie, hører jeg gerne om det. jem & fix hovedkontor påstår at der er alle de svampe og algedræbende der skal være i deres olier.
MAL dit hus i lærk hvis du vil beholde det i mange år....

Eller brug en trætjære, det er bestemt også en mulighed.

jeg har selv bygget en garage i lærk og behandlet først med en grundingsolie og derefter 2/3 gange med Gori 88. Jeg gav klinkebrædderne 2 gange inden de blev skruet op, så dækkes hele overfladen der kommer ud. Og skruerne fik lige en omgang da det hele var monteret. Det er ganske pænt at se på og jeg forventer ikke der skal males igen i de nærmeste år.

Men Gori koster kassen, så kig efter hvornår det er på tilbud, du sparer nemt 20-25% og det er jo mange 5L spande der skal bruges til et helt hus.

Omvendt vil jeg fortælle om mit legehus til ungerne der er malet i Jem & Fix's maling og er faktisk også ganske flot. Her har jeg dog kun malet en enkelt gang eller halvanden mens plankerne var monteret. Plankerne hertil har en fortig som forsendelses kasse fra fjernøsten og har i en årrække været plankeværk og har desuden været deponeret i en stak udvenfor i tre-fire år inden de blev genanvendt... Så træet er sikkert i en ganske god kvalitet...

MVH Njord
Annonce
Hej

Petroleum, terpentin og algedræber er nu heller ikke så dyrt nu om dage.

Når vi snakker træolie til udendørs brug, er der tre ting, du skal være opmærksom på, og det er farve, tørstofindhold og antiskimmelmiddel.
Skovgaard & Frydensberg, 36753222, eller www.skovfryd.dk har en udendørs træolie, baseret på koldpresset linolie, med ca. 50% tørstofindhold, 2,5 ltr. for 400-500,-, den er uovertruffen, og findes i 4 farver, når "man" først har prøvet den, så bruger "man" ikke andet.
www.day-system.com , som er et datterselskab af flugger, har en med 45% tørstofindhold, hvor 3 ltr. koster kr. 175-275,- ja der er en stor prisforskel, men det er fordi farvehandlerne er uafhængige, så de bestemmer selv prisen, da den ikke bliver dikteret fra et kædekontor.
Hvis din lokale farvehandler/byggemarked ikke kan oplyse hvor meget tørstofindhold der er i træolien, (få det på skrift) så er det et useriøst produkt, og indeholder primært terpentin & petroleum, og det har aldrig gavnet træ noget som helst, tværtimod, det nedbryder faktisk træets celle struktur. cry

PS: har prøvet og sammenligne priser på træolier, og hvor ordet ædeltræ, er involveret, er produktet ca. 35% dyrere. :roll:

Hvis der er mindre end 30% tørstofindhold i træolien, så hold dig fra det.

Colormann
Hej igen.
Tak for tipsene. Fandt den træolie som colormann henviste til hos day-system.com. Ringede til en af forhandlerne og fik en pris på 550,- for 10 L.
Jeg skal vel bruge omkring 30 L. så man kan vel godt sige at jeg får smurt huset til en fornuftig penge, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Har læst datablad på træolien. Det lader til at være en rigtig god olie med tørstofindhold på 45%. Den er lidt gylden p.g.a. UV-filter og det var faktisk det jeg søgte
MVH. Bjørn biggrin biggrin biggrin
Hej Bjørn

Ja, verden er lille, så der står allerede 30L og venter på dig.
biggrin biggrin biggrin biggrin biggrin biggrin

Colormann
Hører da gerne fra dig om det er bedre med Gori end med HN den heldækkende.
Diskotionen har været her før.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej igen.
Jeg ved ikke om det bedre end GORI, jeg har ikke smurt huset endnu. Jeg har lavet en prøve på et lærketræsbrædt, og farve ser fin ud. Jeg blev lidt forskrækket da jeg så farven på olien i spanden. Den er nærmest mørkebrun som en gammel lædersofa. Meget mørkere end teaktræ, så jeg var lidt betænkelig. Men prøven viser bare at der er godt med solfilter i. Til højre er det olie - til venstre vand.
MVH. Bjørn
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også