Pex til kobber

Kort version:
Hvordan går man fra f.eks pex 15 mm til et kobberrør 15mm?

Lang version:
Hej. Jeg er igang med at fjerne nogle gamle jernrør i vores koldtvandsinstallation. Det er indtil nu lykkedes mig at skifte et 4 meter rør ud til pex. Jeg har brugt fittings af denne type:

Pex 15mm vinkel

Jeg erkender at pex rør ikke er den kønneste løsning, men da det er i en kælder og varmtvandsdelen allerede var udført i pex fortsatte jeg med det. Mit næste projekt indebærer en del hvor der nu er et gammelt jernrør, der går over i kobberrør hvorfra, der trækkes to kobber rør op i badeværelse.
Jeg tvivler meget på at "kobber" delen holder til at jeg at fjerner jernrøret og det ser ud til der blandt andet er loddefittings på. Belært af tidligere erfaringer kan jeg lige så godt kalkulere med at jeg bliver nød til at skifte de synlige rør på badeværelse. Fordi de er synlige vil jeg ikke bare trække pex med op. Planen er at bruge et t-stykke for hvert kobber rør der skal trækkes op. Det er her jeg bliver forvirret. Jeg har prøvet at læse mig til hvordan man går fra pex til kobber. Svaret er at man bruger Conex kompressions fittings. Hvad forhindrer mig i at bruge en fitting til pex som vist og med integreret støttebøsning og bare putte et kobberrør på der hvor det skal op til badeværelset? Eller skal det ​specifikt være Conex fittings, ​og passer de på pex rør?
Mvh
Kort version: Hvordan går man fra f.eks pex 15 mm... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 10-04-2024 16:37:30

Ha Ha Der er ikke nogen af dem som svarer ofte her på siden som på nogen måder bærer nag eller godter sig når de får ret. Jeg har sandelig også fået "ørene i klemme" en gang imellem. Det hører med når man stikker snuden frem. Der bliver godt nok værnet om den gode tone så det ikke bliver Facebook agtig
Jeg synes ikke det tyder på at din Weekend VVS "bryder sammen i hovedet"  men at det har været den mulige og udmærkede løsning. At der så år efter opstår noget andet er ham uvedkommende. 

Jeg er glad ved at det er en fin løsning. Der var lidt panik på den dag mindes jeg. Er helt enig i at han på ingen måde har noget at gøre med de problemer jeg har nu. Det er en gammel installation der sidder foran og jeg burde have taget mig sammen noget før og få skiftet det ;-)

buller27 skrev den 12-04-2024 19:18:02

Loven er jo til med et formål. IOg det var ikke ment som at du ikke kan finde ud af det. Men med argumentet at, så er man sikret og får ro i maven over at en professionel har gjort det. Og opstår der problemer er man noget bedre stillet.

Men jeg ville da heller aldrig godte mig eller være skadefro.

Det er jo ment som en hjælp. Vandskader er jo store poster på forsikringernes udbetalinger og har selv været møllen igennem med gør det selvinstallationer i ældre andelsbyggeri - endda skjulte.

Tak for et velment råd og for en forklaring af dit svar. Jeg tog nok mine facebook fordomme herind og det skal jeg beklage. Kan godt se nu at det ikke var din intention.

Mvh
Thomas_Mygind skrev den 12-04-2024 19:28:52

Hvordan går man fra f.eks pex 15 mm til et kobberrør 15mm?

Jeg ville købe 2 samlinger: En fra 15 mm PEX ==> 1/2 tomme. + 15 kobberrør==> 1/2. Så ville jeg sætte det sammen.

Tak for svar. Er i gang med at overveje om min løsning er den korrekte og mindst ukomplicerede. Det må gerne se godt ud når jeg prøver selv. Jeg har kigget på nogle alupex press fittings. Man kan ligefrem få dem i en "plastik" udgave. Wavin Tigris K5 og Wavin Tigris M5 (som er messing udgaven) Det ser frygtelig smart ud, og vil nok give et pænere slutresultat. Er bare lidt i tvivl om jeg kan finde ud af at arbejde med pressfittings. Nogen der ved om det er svært?

Mvh
Det er ikke vanskeligere end alt andet. Men der skal bruges presse værktøj. Som jeg lige ser det så er det en investering på 10-20.000 kr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-04-2024 18:27:11

Det er ikke vanskeligere end alt andet. Men der skal bruges presse værktøj. Som jeg lige ser det så er det en investering på 10-20.000 kr. 

Det er langt mere end jeg havde regnet med. Har kigget på det her presseværktøj:

Pipe-Tool Pres værktøj til Alupex

Det koster 1205 kroner, og forestiller mig den kan bruges. Materialerne dvs rør og fittings løber op i et par tusinde. Overser jeg noget?
Annonce
Conex / PEX-messing samlinger er nemmere at arbejde med som privatperson.
Det er nok mig der kun har kigget på de professionelle, altså de motoriserede.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Det er langt mere end jeg havde regnet med. Har kigget på det her presseværktøj:

Det koster 1205 kroner, og forestiller mig den kan bruges. Materialerne dvs rør og fittings løber op i et par tusinde. Overser jeg noget?

Jeg købte denne:
https://www.vvs-eksperten.dk/hus-og-have-vaerktoj-handvaerktoj-034694500

Det er ret nemt og resultatet bliver flot.
Men delene er ret dyre, men da resten af hytten var lavet med M var der ikke det store valg.
Det sværeste er at få samlet delene så man kan komme til at presse på svært fremkommelige steder, hjørner etc, da kæberne fylder en del.
Thomas_Mygind skrev den 16-04-2024 20:29:30

Conex / PEX-messing samlinger er nemmere at arbejde med som privatperson.

Jeg er blevet rustforskrækket så jeg har valgt at gå med Wavin K5 (plastic fittings) Dvs at alle vandbærende dele bliver plastik. Jeg har købt et håndpresseværktøj fra vvs-eksperten. Det fungerer perfekt, men som du siger er "standard" samlinger noget nemmere at arbejde med. Jeg er cirka halvvejs i arbejdet nu. Havde jeg rigtig mange penge ville jeg købe et "rigtigt" motoriseret presseværktøj. Det ville formentlig gøre mit (og vores drengs) liv nemmere. Kompressionen er pga værktøjets størrelse, vægt og opbygning blevet til en 2 mands opgave. De samlinger jeg har lavet er blevet gode, men er ikke sikker på jeg vil anbefale løsningen til andre. En dårlig samling og så er man pænt meget på den. Jeg har vedlagt et billede af min første kompression da jeg er lidt stolt af den ;-)

Ratz skrev den 17-04-2024 14:06:28

Jeg købte denne:
https://www.vvs-eksperten.dk/hus-og-have-vaerktoj-handvaerktoj-034694500

Det er ret nemt og resultatet bliver flot.
Men delene er ret dyre, men da resten af hytten var lavet med M var der ikke det store valg.
Det sværeste er at få samlet delene så man kan komme til at presse på svært fremkommelige steder, hjørner etc, da kæberne fylder en del.

Jeg har kigget lidt på den, men da jeg som sagt er blevet rustforskrækket valgte jeg en anden løsning. Jeg har dog rent tilfældigt været et sted hvor man havde brugt de rustfri pressfittings. Det er som du siger super flot. Tak for svar :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis