Silikonefuge ved brudt dampspærre?

Hej

Jeg skal trække et netværkskabel op over loftsrummet og vil i den forbindelse bore et hul igennem loftet og dampspærren. Der ligger utrolig meget gammel isolering som jeg ikke helt kan overskue at skulle fjerne helt, da jeg er bange for ikke at kunne få det rigtigt på plads igen.

Min plan er derfor at "stikke" kablet igennem isoleringen op på loftsrummet. Da jeg ikke fjerner isoleringen, kommer jeg ikke ned til dampspærren. Derfor overvejede jeg at fuge med hvid silikonefuge hvor kablet træder op igennem loftet nedefra. Det burde vel skabe en helt vandtæt barriere.

Hvad tænker i om planen - kunne det være en god idé?
Jeg hører i øvrigt gerne om fif til at få et kabel igennem isoleringen på en effektiv- og skånsom måde.

God dag
Hej Jeg skal trække et netværkskabel op over... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ErikJ skrev den 05-04-2024 17:37:20

tak - det var et godt forslag.
Så bare så jeg forstår - jeg skal afmontere hovedet på netværkskablet og fæstne de bare ledninger på ståltrådet når jeg trækker igennem?
Jeg har en ambition om at få 1000 mbit ud af mit fibernet, så ledningen må bare helst ikke skades.

Du bør anvende netværkskabel egnet/lavet til fast installation. Det er med solide ledere i rent kobber (og IKKE CCA/alu). Det afslutter du så i hver ende med et udtag med et keystone stik i. Det kan fås til LK FUga mm. Eller med keystone i den ene ende og så i et patchpanel/boks i den anden ende. Keytone er "hunstikket". Korrekt hedder det: modular jack og modular plug

Fra udtaget ved fx tvet sætter du så et patchkabel i fra udtag til tv. (dem med blødt kabel og færdigmonterede stik i begge ender). I den modsatte ende forbinder du patchboks/panel til router elelr switdh med et patchkabel

Vil anbefale du anvender minimum cat6 kabler og keystones fra en anerkendt producent som fx LK/Schneider. Så kan du være sikker på at produkterne overholder de standarder de skriver de gør og du risikerer ikke at brænde hytten ned hvis du skulle bruge en masse POE.

Tætningen i dampspærren kan du sikre med membran der er lavet til formålet (at føre kabelr gennem dampspærren)


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis