Spots i pudsede/spanske lofter

Hej alle lav det selv folk, 

Vi er de heldige ejere af et ældre hus fra 1946 med pudsede lofter på alle 3 etager. 
Vi ønsker at få sat spots op i vores entré, men spørgsmålet er nu om det overhovedet kan lade sig gøre i pudsede lofter? Jeg er bange for at store stykker puds falder af så snart pudset bliver brudt. 
Jeg er også klar over at stråene sidder fast med ståltråd, som jeg regner med at jeg kan komme til at klippe inden kopboret får fat i det 🤞

Pt. Er vi ved at renovere gulvene på 1. Sal så der er god mulighed for at elektrikeren kan komme til at trække kabler fra bagsiden. 

Håber på at høre fra nogle som faktisk har prøvet det før.

Mvh. Mads 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan da risikere at puds laget revner / tager skade lidt længere ud end spots dækker. Men mon ikke det er den risiko man må løbe. 
Du undlader at presse kop borte igennem pudslaget men lader det køre igennem lige så stille. Ståltråd er meget tynde og ofte rustne så de er ret nemme at hugge over med tænderne i kopboret. 
Det er lidt noget andet med moderne gipspuds underlag. Her bruges tykkere rustfri tråde. Det opdagede jeg ved renovering af en kirke som vi havde vundet licitation på el arbejde. 
Spots oppe i begge sider af koret, hvor der var lavet fint gipspuds. Her fik kopbor fat i tråden og rykkede 0,5 - 0,75 m gipspuds ned få dage før indvielse.
Det klarede murer og maler uden problemer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har selv sådanne pudsede lofter, og ved hvor sarte de kan være, når man vil lave huller.
Måske en diamant hulskære til fliser, vil være mere skånsom, til at save gennem puds og tråd) og så en almindelig hulsav i træet. LINK

Ved godt det lyder lidt underlig, men ofte er det en fordel at køre baglæns med en almindelig hulsav, så den lige får lavet et rent spor, i sarte materialer. (virker også fortrinligt til skæring i skumgummi og flamingo, da en hulsav har det med at hugge i, i de materialer)

Vi prøver igen, i morgen --
Personligt ville jeg aldrig gøre det. Et pudset intakt  loft er jo dampspærren. du risikere at ødelægge meget mere end du regner med. Hvid du ikke kan finde nogle spots som bare bliver skruet op med 2 tynde skruer så lad vær.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når der er en etage over, gør det intet om pudsen ikke længere er damptæt.

Elektronikteknikeren
Je_ns, tak. Jeg havde selv overvejet det med at køre baglæns, men det kan også være at diamantboret slet ikke er nogen dum idé! 

Kovas, netop som gregeren skriver er der en 1. Sal over, så jeg var egentlig ikke så bange for at komme til at bryde pudslaget. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også