Spændvidde på reglar under terrasse

Skal til at bygge vores terrasse på ca 110 kvm. Den bliver lavet i trykket træ på reglar af 45x95. Hvor stor afstand må der være mellem opklodsningen til reglarne. Vil nemlig gerne lave så lidt huller som muligt. Har tænkt på at bruge større reglar men dette er ikke muligt. Det største spænd bliver 300cm. Vil det være nok med en understøtning så spændet bliver på 150cm ca eller skal der 2 til så det bliver på en meters penge. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hey, har lige lagt terasse med samme dimensioner strøer. Vi stod længe og hoppede og testede og endte med opklodsning for hver meter og 70cm C/C mellem strøerne. Det er med trykkede brædder på 145x28. 

Om det så er "det rigtige" eller om vi kunne have haft større afstand ved jeg ikke. Men nu er den færdig og der er intet "gyngeri" når man går på den, klippestabil :)
Brædderne bliver 32x125 med 50 cm mellem spær. Har også selv regnet med 100cm mellem Strøer men det er godt nok mange huller der skal laves. Derfor ville det være rart om nogen vidste om det er muligt med 150cm. 
Hvis du har mulighed for det, så test det af, køb 3 strøer og 5 brædder og prøv det af og se om du er tilfreds :) det handler jo i sidste ende kun om hvor meget gyngeri du kan leve med. 

Det er en stor terasse (og investering), så det vil dælme være ærgerligt at stå med en terasse som du syntes gynger for meget, det er svært at lave om når den først står der.

Held og lykke med projektet, håber nogen melder ind som har bygget med 150cm understøtning og kan give lidt input på hvordan det føles.
Når dine strør ligger så tæt, tænker jeg at 1,5 meter mellem understøtningerne er ganske udmærket.
Du burde også kunne gå, med en CC på 60 cm med strøerne, og 1,5 meter mellem understøtningerne.                




Vi prøver igen, i morgen --
Kan man godt bare lægge opklodsningen (fliser) på jorden, eller skal der stampet stabilgrus under fliserne? Jeg synes jeg støder på forskellige instruktioner - det kunne være meget rart med rigtige erfaringer.
Annonce
Har også tænkt på fliser hist og pist. Men kan  se at min jord nogen steder suger meget vand og andre steder ikke. Når man går på stedet kan man nogen steder mærke at man lige synker  lidt. Tænker at det bliver noget skidt når der en regner meget terrassen er klodset op på sten. Lejer et Benzin drevet pælebor og går ellers bare igang. 

Idag får jeg mit træ hjem så må jeg lige prøve at sætte et par reglar på med en afstand på 150cm og se om de giver sig. 
StigN: jeg tror at det som micko går i gang med er den helt rigtige metode. jeg magtede det bare ikke :)

Håber at min stenhårde lerjord bliver hvor den er, og hvis det løfter eller sætter sig lidt, så lever jeg med det... 
Så fik jeg afprøvet reglar/strøer. Med en spændvidde på 150cm giver de sig slet ikke. Så tænker det burde holde fint. 
Men med 70 huller så kommer den ikke til at rykke sig selv hvis der kommer atomkrig.
micko skrev den 04-04-2024 19:38:41

Men med 70 huller så kommer den ikke til at rykke sig selv hvis der kommer atomkrig.
 ​- Næ, det futter af længe inden..

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis