Lægning af linoleum

Kære Forum!

Jeg skal hjælpe min søster med at lave nyt køkken.
Gulvet i rummet er i øjeblikket linoleum på et gammelt massivt træ gulv. Det er uden tvivl blevet rettet op inden man lagde linoleummet ud, men nu er der i hvert fald kommet lunker i det, og det er slidt uanset.
Jeg planlægger at fjerne det gamle lag linoleum og udjævne gulvet med flydespartel.
Ovenpå vil jeg så lægge en ny bane linoleum. Rummet er smalt nok til at der ikke skal svejses samlinger.
Har et par spørgsmål.
1) skal jeg gøre med ud af undergulvet?
2) hvad limer jeg linoleummet med?
3) har ikke limet linoleum siden grundforløbet på tømrerskolen - det var kun et lille stykke er der tips og tricks til dette for at få et flot og jævnt resultat.?

Med venlig hilsen 
Rasmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vinyl man svajser og ikke linolium. Men da det passer til mindre end en bane så er det jo lige meget. 
Du kan ikke få svar på undergulvet før du kommer ned og ser på hvad det fejler. Og så skal spartling være 100 % glat i overflade. ALLE ujævnheder viser sig efter få måneders brug.
Jeg ved ikke hvad det hedder men der findes speciel gulvlim, som påvøres med en meget fintandet spartel. 
De gange jeg har haft behov har vi købt hos gulv/tæppefirma og samtidig købt lim og spartel. Så ved man at det passer sammen.
Man bruger en lille tromle til at trykke det på med, men et bræt på 30 - 40 cm med lidt afrundede kanter synes jeg også kan gøre det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hej RasmusC
kan kun tilslutte mig elmand's skrivelse........
limen mener jeg er alm. kontaktlim og hvad angår gulv....ligger der ikke en tynd masonit (3,3 mm.) oven på det gamle trægulv, det burde der ligge, så måske det skulle erstattes med et nyt, så du har mulighed for se hvis der 'skader' på det gamle gulv.

Bh......dan-49.         42315739
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar begge to.
Jeg må lige inspicere undergulvet når vi får det gamle op. Skal masonitpladen skiftes? (Hvis den ligger der) Plejer de ikke at være sømmet med en hulens masse stifter? Hvis man skal rette op med flydespartel, gør men så det over eller under masonitten?


Jeg ville spartle ovenpå masonit, ellers er det slut med at inspicere uden skidtet skal af igen. 
Ps. blot lidt undren - har nogen her brugt Huntonit til gulvunderlag??
Kontaktlim bliver en dyr omgang, vil mene denne kan bruges. ​GULVLIM​​​

 

Cdp: Man behøver jo ikke at købe kontaktlim i 10 grams tuber.  
Den gulv/væglim har en kort åbnings tid ( tid før den er tør). og det er ikke optimal ved gulvlægning. 
Dana har en som er speciel til gulv LINK Den har lang åbningstid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej allesammen, 
Tak for svar. Det lader til at det måske er en lidt vanskelig lav det selv opgave. Så jeg har undersøgt lidt mere. I flere videoer på youtube lægger de korkment under gulvet. Er det en nødvendighed eller blot lækkerhed?

Vil i mene at jeg er nødt til at pille masonitlaget op uanset hvad eller kan jeg nøjes med at spartle ovenpå, hvis underlaget virker solidt? 

Er mest nervøs over limningen, det lader til at tromlen er et rigtig godt værktøj, men også noget besværligt for måske 5-6 m2 arbejdsopgave at skaffe. Jeg må forsøge mig med brættet med rundede kanter. 
Kagerulle kan også bruges. Jeg har aldrig brugt tromle og det ligger da fint. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var en god ide med kagerullen! Det vil jeg prøve.:)
Nogen der ved om man skal bruge korkment?
Som tillæg de vedledninger ville jeg anbefale du fik test et lille stykke af det eksisterende linoleum (eller vinyl hvis det er det) og evt flydespartel/gulvspartel under for asbest. Inden i river det hele op. Hvis gulvet er lagt før 1980erne.

Love er minimumsiveauet
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også