Farve på minitangenter

Hey, jeg ville gerne skifte stikkontakter i mine gerichter, som er gamle og rimelig medtagede. I den forbindelse synes jeg kun jeg kan finde de såkaldte "LK minitangenter" i lysegrå - kan det være rigtigt? Ville meget gerne skifte til f.eks. hvid - eller er det bare dumt / ikke muligt? kan man evt. male dem? :/
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Minitangent kom på markedet for 60 år siden. Den fås kun i den originale grå udgave og kun som smal. Den sælges reelt kun som reservedel. Det ses af prisen, som er næsten 3 gange højere end for Fuga.

Hvis du har mulighed for at udvide hullet til Fuga, bør du gøre det. Så er du også fremtidssikret. Maling holder ikke. Det bliver øjeblikkeligt slidt af på siden af tangenten.

Her er en video fra Sikkerhedsstyrelsen om hvad man må:
https://www.youtube.com/watch?v=lx46kP0babk

Lk minitangent ( 50 x 50 mm ) passer med fuga så hvir det er dem så er der ikke nogen problem. Men måske menes der Smal minitangent, og så er opgaven som Godeven skitserer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har en 3D printer - må jeg (re)-designe mine egne og printe dem i hvid i f.eks. PLA eller PETG? Eller skal de være certificerede eller sådan noget?
Hvis du overholder alle krav til elektrisk materiel må du godt. Du skal kunne CE-mærke dem, med de krav det indebærer.

Dit første problem vil være at skille dem ad og samle dem igen, da de normalt er nittet sammen.
Smal minitangent er skruet sammen. Men nu ved vi jo ikke præcis om det er smal minitangent. 
Der er krav om mange ting når man laver el materiel, flammepunkt og meget andet. Det med at lave nogen selv er ikke en farbar vej. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Lyder som om at der ikke er noget godt alternativ, tak for hjælpen, så må jeg få etableret nogle nye kontakter ved siden af gerichterne :)
Mathias42 skrev den 02-04-2024 18:08:33

Lyder som om at der ikke er noget godt alternativ, tak for hjælpen, så må jeg få etableret nogle nye kontakter ved siden af gerichterne :)

 Det giver ikke så mange flere muligheder for farveskift.


fase
Fuga fås i hvid, grå og sort. Så kan man kombinere med metallic ramme, så der  er flere ,uligheder end den grå der er der nu. 
Til trådstarter: Så skal du passe på at bestille stikkontakt uden jord, da din installation sikkert ikke har aktiv jordledning med den alder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mathias42 skrev den 02-04-2024 12:56:07

Jeg har en 3D printer - må jeg (re)-designe mine egne og printe dem i hvid i f.eks. PLA eller PETG? Eller skal de være certificerede eller sådan noget?

 Du kan ikke bruge termoplast til elektriske isolatorer. De smelter og bagefter brænder de. Det bliver en førsteklasses brandkilde. Sagen vil komme i lærebogen hos beredskabsstyrelsen. 

Det med certificeret - CE mærkning osv vil vi slet ikke tale om.  

Det kan blive meget omfattede, hvis du vil flytte stikkontakterne væk fra gerigterne. Blandt andet vil ledningerne være for korte. Det er nok derfor LK stadig har et marked for smal Minitangent.

@Mjølner Termoplastik fra en 3D-printer vil selvfølgelig kunne smelte, men ikke alle typer vil bryde i brand. Det ændrer ikke ved at det er en dårlig ide, at 3D printe dele til en afbryder.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også