Konstant strøm fra gammel afbryder

Jeg havde en gammel afbryder siddende til vores lampe ved hoveddøren. Det var bare træls når man kom til at slukke for kontakten. Har nu skiftet lampen til en ny med tusmørke sensor som jo skal have konstant strøm. Men jeg gider ikke have afbryder på. Købte derfor bare et helt almindeligt stik som jeg troede jeg kunne bruge. Jeg kan i hvert fald ikke få det til at virke. Skal jeg bruge en anden type stik eller kan det lade sig gøre? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det kan desværre ikke umiddelbart lade sig gøre. Du har en fast fase og en tændledning til din  udendørs belysning. Der mangler en nulledning og en aktiv jordledning. 
OK jeg skriver " ikke lade sig gøre" 
Det kan naturligvis laves, Men der skal trækkes andre ledninger i det rør som anes, og så skal man enten have fundet en jordleder hvor det kommer fra eller du skal finde en ældre type stikkontakt som er uden jordben ( hul) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det blød ledning der er brugt i dåsen? (Det ligner noget gammelt lavspændingsledning)
Det er meget forbudt i sådan en installation, med mindre der var lavspænding/ringetryk før.

Hvis der endelig skal bruges blød/flerkåret ledere, skal disse termineres med terminalrør, og have et tværsnitsareal på mindst 1,5mm2.

Elektronikteknikeren
Det er et plastrør som er fra før vi har købt huset. Jeg har kun sat en rigtig indmuringsdåse i væggen og pudset op omkring. Og så vil jeg have skiftet afbryderen men det er så ikke så nemt kan jeg forstå. Kan jeg så ikke bare skifte til en moderne afbryder og så leve med at den kan slukke og tænde? 
Du kan sætte en samlemuffe på hver lednings ende, og montere et blindlåg med ramme. Eller bestille elektriker til at kigge på det. 
Jeg var også noget i tvivl om det var bløde ledere. Men ved forstørrelse kqn der anes en rød farve under malingen. Så jeg går ud fra at der normale stive ledere, hvor den ene er hvid og den anden rød. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan gøre det, at du monterer de to ledninger i samme klemme på den gamle afbryder og sætte den i igen, så er der konstant strøm på lampen. Hvis du vil montere stikkontakten, skal du have trukket en nul (blå) og en jordledning (gulgrøn) i røret. Har du ikke adgang til jordledning, skal du købe en afdækning uden jordhul.
Hvis du monterer stikkontakten, skal de to hvide stadig monteres i samme klemme.

fase
Ok jeg formodede at der var fundet konstant strøm til sensor lampe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også