Tagstige på skråtag mod grater

Hej,

Jeg skal op og reparere grater, så hvordan ville i kravle derop? Der er ret højt, fuld høj kælder + stueplan + 1. sal.
Jeg tænker over 3 scenarier:

1) En rygningsstige med forskudte bøjler, har jeg engang set en murer ha'...

2) Et bræt i tagrenden og en stige op der støtter på brættet. Den nemme løsning, men er det godt for tagrenden?

3) Spænde et par vandrette stillads stænger op og montere et bræt, som kan vlre bagstøtte mod stigen...

Andre ideer ? 

Se billeder.

/Thomas

Thomas
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, lad folk der har grejet gøre det, for risikabelt for amatører at gøre det!
jhb skrev den 01-04-2024 14:42:31

Ja, lad folk der har grejet gøre det, for risikabelt for amatører at gøre det!

 Jeg har kravlet rundt på det tag masser af gange, de sidste mange år - har endda siddet oppe ved skorstenen og filtset den og malet... såeh... men tak for din omsorg, men det var ikke det jeg spurgte om ;-)


Thomas
At man har gjort noget masser af gange ændre ikke på den faktuelle risiko ved at arbejde i højder.
Faktum er at et fejltrin eller stigen skrider kan have fatale følger. At ignorere den risiko er ikke iorden, i særdeleshed ikke hvis man har børn.

Det var så det moralske, - rent praktisk er jeg ikke vild med nogen af løsningerne. 
Brædtet i tagrende tvivler jeg på vil holde.
Hvis dit stillads er enten forankret til huset eller har skråstøtter, så det ikke kan vælte udad, så er det måske den mindst ringe løsning med at støtte stigen på dette. Kan stigen samtidig forankres i bunden, så den ikke kan svinge sideværts i toppen, så hjælper det også (lidt).

Under alle omstændigheder bør du som minimum have en sikkerhedsline, som kan redde dig fra hel nedstyrtning, evt forankret om din skorsten, afhængig af dens placering.
djaydjay skrev den 01-04-2024 16:40:32

At man har gjort noget masser af gange ændre ikke på den faktuelle risiko ved at arbejde i højder.
Faktum er at et fejltrin eller stigen skrider kan have fatale følger. At ignorere den risiko er ikke iorden, i særdeleshed ikke hvis man har børn.

Det var så det moralske, - rent praktisk er jeg ikke vild med nogen af løsningerne. 
Brædtet i tagrende tvivler jeg på vil holde.
Hvis dit stillads er enten forankret til huset eller har skråstøtter, så det ikke kan vælte udad, så er det måske den mindst ringe løsning med at støtte stigen på dette. Kan stigen samtidig forankres i bunden, så den ikke kan svinge sideværts i toppen, så hjælper det også (lidt).

Under alle omstændigheder bør du som minimum have en sikkerhedsline, som kan redde dig fra hel nedstyrtning, evt forankret om din skorsten, afhængig af dens placering.

 Ja, det var ikke moralprædiken jeg beder om, jeg ved udmærket godt hvad jeg laver. Stillads er boltret med 4 x 10mm øksner hele vejen op + 2 skråstivere, så det rykker sig ikke en mm.

Stige i tagrende er da et gammelt kendt murer-trick, men det virker ikke somom i er bekendt hermed, ej heller en tagstige med forskudte bøjler, så de kan nå rundt om en grat.

Hvis du ikke kan li' nogle af de 3 løsninger, tænker jeg du er uden i at leje en lift.

Men jeg tænker selv en kombi af nr 2+3, for at gi ekstra sikkerhed og ikke belaste tagrenden for meget, så ekstra støtte mod stilladset.





Thomas
Jeg ser det nu ikke som farlig når der er stillads. Men en sikkerheds line omkring skorsten vil da betyde maget. 
Jeg ville bruge en almindelig skydestige, som er lagt op på taget, så kan stigen bindes til stillads gavl i 2 punkter så ligger den meget stabil.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Du kunne jo også smide et reb over tagryggen, og binde stigen til f.eks. et træ på jorden.

Søren O
Når det er ude ved halvvalm, så kan et reb være vanskelig at placere. Men det er da en mulighed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uanset, hvis Arbejdstilsynet kommer forbi, får du et herligt girokort. Også som privat.

Jeg ville køre faldsikring og binde stigen fast til stilladset. Ideelt set havde du stillads i en L form så du var sikret skulle du falde sidelæns. 
Jeg har haft arbejdstilsynet på besøg på min private adresse i forbindelse med noget tagarbejde. Stillads var ok men levede ikke helt op til regler om rækværk osv. 
Jeg var ikke hjemme så det var fruen der tog imod. De så en sikkerheds snor som hang ned langs taget, og deres konklusion var at det var helt ok når jeg var så dygtig at bruge sikkerheds line  
Jeg fik ingen påtale. 
Det var i øvrigt nogle russiske "tømrere" 4-5 huse fra mig som de var ude efter, og så havde de kørt forkert.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-04-2024 18:30:59

Jeg ser det nu ikke som farlig når der er stillads. Men en sikkerheds line omkring skorsten vil da betyde maget. 
Jeg ville bruge en almindelig skydestige, som er lagt op på taget, så kan stigen bindes til stillads gavl i 2 punkter så ligger den meget stabil.

 Jeg bruger en rigtig tagstige og der er trodsalt "kun" 3 meter op til graten hvor jeg skal reparere, så tvivler på at stigen kan rygge sig sidelæns... men god idé lige at binde den fast til stillads i venstre side.


Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også