Vertikalskæring når det er vådt

Jeg har prøvet mig at danne mig et overblik over hvornår jeg skal vertikalskære og topdresse min plæne. Der er rigtig mange gode guides på nettet, men mit problem er at som travl småbørnsfamilie, som har alt for meget i kalenderen de næste måneder, så får jeg svært ved at ramme det perfekte tidspunkt. Jeg prøver derfor at finde ud af hvad konsekvenserne er ved at vertikalsære og topdresse, på mindre gode tidspunkter.

Hvis jeg gjorde det en dag som i dag, hvor det godt nok ikke har regnet, men alt er stadig vådt, efter mange dages småregn, vil det så bare være mere besværligt grundet mosset er tungt, eller vil jeg direkte skade min plæne, så arbejdet bare er spildt?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Græsplæner tåler stort set alt. Så du kan vertikalskære, køre med mosfjerner osv. uanset hvor når det er. 
Der skal naturligvis ikke køres med maskiner som laver hjulspor, men ellers er der frit slag.
Topdressing indeholder græsfrø og de ligger bare og venter indtil temperaturer er så de kan spire. 
Det bedste ville nok være at undlade at gøre noget, og så bare give plænen noget NPK gødning og kalk, så vil græsset ud konkurrere mosset over de næste par måneder. Og så lade børnene og nabobørnene spille bold m.m. da det også hæmmer mos væksten.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-03-2024 09:57:33

Græsplæner tåler stort set alt. Så du kan vertikalskære, køre med mosfjerner osv. uanset hvor når det er.
Der skal naturligvis ikke køres med maskiner som laver hjulspor, men ellers er der frit slag.
Topdressing indeholder græsfrø og de ligger bare og venter indtil temperaturer er så de kan spire.
Det bedste ville nok være at undlade at gøre noget, og så bare give plænen noget NPK gødning og kalk, så vil græsset ud konkurrere mosset over de næste par måneder. Og så lade børnene og nabobørnene spille bold m.m. da det også hæmmer mos væksten.  

 Det jeg kæmper mest imod er faktisk kløver, ved ikke om det gælder det samme der? Vil også have topdresset for at jævne plænen ud, den er nemlig noget ujævn.

Du kan ikke komme af med kløver, og det du kalder topdressing er jo så det samme som at fylde lidt jord i hullerne. 
Hvis det ikke er mere end et 2-3 cm dybde, så gror græsset op igennem den jord du lægger på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis